Tack för era snabba svar. Förstår nu att det är fel att benämna det höstgödsling, "förrådsgödsling" låter bra. Känner till risken med kväveläckage men det blev ju så bra förra året och jag tänker att komposten inte är riktigt färdig också utan får "ligga till sig" där vid växterna kan motiveran detta förfarande. Fördelarna, som jag ser det, är då ; får plats i mina komposter, det får "eftermogna" på plats skydd till växterna, rosorna gödsel på plats när växten "vill ha" på vårkanten vårgödslingen är redan avklarad, jobbet är gjort Nu har det varit lite snudd på frost här för nån vecka sedan, nu är det mildare igen, är ju svårt med svängande temperaturer i mina trakter och man vet aldrig om, hur och när det blir vinter. Kan kanske åndå vara dags snart med min "skydds/förrådsgödsling" ? Har en riktigt härlig mix i komposten ; ko och hästskit, hushållssopor, mag/tarmpaket från vilt mm och det har varit gott om mask o kryp i den och det har förmultnat snabbt tidigare. Nu har jag börjat på nytt i varmkomposten för ca 1 månad sedan och det som är aktuellt nu är flyttat till oislolerad behållare. Vet att man inte ska ha obrunnet intill stammarna och inte använda tex torv att skydda rosor med men nu är ju det här till största delen förmultnat. Det gick ju bra förra året att lägga upp i högar över rosorna nedtill, vad tror ni ?
|