CITAT (case214 @ 04-11-2008, 21:12)

Även jag har gjort sås idag.
Basen var rödlök, vitlök, annanas, lime, honungsmelon, ett par klementiner och tre tomater. Den viktigaste ingrediensen chili var ca. 15 st av de äpplestora Habanerosen som jag bad om ID i en en annan tråd, ca. 15-20 st Yellow scotch bonnet från egen odling, ett reält antal antal Apache samt några okända från indonesien.
Väldigt fruktigt och gott. Först kommer den fruktiga smaken och kort därefter är känslan som att sätta tungan på en platta på högsta värme. Blev allt som allt ca. 2-2,5 liter sås.
det där lät som ett kanonrecept faktiskt.
håller på och experimenterar med ett liknande jag också just nu. det ser ut som du matchat chilisarna fint till basen också. men jag kör bara gula och vita ingredienser i min för att inte få den röd.
låter som din blev rejält stark. det är ju fint för oss tokar, men jag tycker om att göra svagare versioner också så alla kan njuta av såserna

jag tänkte göra en naga morich -sås också. om jag använder 35 gram naga till varje flaska sås så innebär det att det är tillräckligt mycket capsaicin i flaskan för att döda en vuxen människa. det är ju bara så jäkla coolt!