Känner att jag måste få passa på att berätta en liten historia, som för mig var ganska otroligt, när det gäller monstera.
Min mamma flyttade från hus till lägenhet Juni -07. Med sig i bagaget hade hon massor med jättestora krukor. Vissa var det jord i, vissa var tomma. Hon var rätt så slut pga olika omständigheter den sommaren så inga större krukor hamnade på balkongen.
Så, i år, i somras, trodde hon att hon hade sparat kängruäpplet från ifjol, i en av krukorna. Hon bar ut den på balkongen och väntade glatt att den skulle börja att växa efter att den börjat fått vatten.
Det började att komma lite grönt ifrån en 1-2 cm hög och tjock liten "stubbe"... Jag sa, när det första bladet hade slagit ut att det såg inte ut som kängruäpple. Men hon var så jäkla envis och jag tänkte att: ja,ja, hon får väl se.... Jag sa redan då att det var en monstera. Vi hade alltid monstera när jag växte upp och jag fick min första "egna" när jag var 14-15 år.
Det blev en monstera!!! Nu vet vi båda att det var en monstera... Hon hade klippt ned den och kastat hela växten, hösten 2006, för att hon var less på den och så skulle hon kasta jorden som varit i krukan till rabatten. Men det blev aldrig av... Den stod alltså i källaren utan ljus eller vatten i ett och ett halvt år, och överlevde.
Nu har det kommit massor med mindre blad. Inget riktigt stort flikigt ännu. Helt otroligt vilken överlevare ändå, va?
|