CITAT (Kajsa @ 15-11-2008, 14:30)

Stamros Louise Bugnet, en tuff Kanadaros som var ympad med all säkerhet på en tuff stam, visste inte vilken ? Jag chansar vintern -06 att den ska klara sig ute i rabatten och snurrar in den enligt konstens alla regler och den levde tidigt på våren när jag kikade lite under vinterväven, men dör sedan så sakteliga.
Rosen var dyr och ovanlig som stamros, som jag ångrat att jag hade rosen ute en vinter och jag vet inte vad som gick fel ? För blött, flera vårstormar utan skydd, sjukdom, var ympad, det var troligen det svaga med rosen men får aldrig svar på det !
vacker ros !
en sak som är farligt med den gröna vinterväven är att det blir varmt där under när solen lyser . får du sedan en kall natt så dör ju rosen . jag hade istället haft på vinterväven under ''vintern'' och vårvintern . sedan hade jag inte haft den på utan istället byt mot säckväv eller nåt annat som hindrar solen från att värma upp . redan i feb-mars en solig dag så kan ju den väven öka värmen mycket .
jag mätte det en gång ( i jan ) jag la en termometer innanför väven , la den i solen och det var soligt hela dagen (i skuggan var det kanske ca +5c ) , men tempen jag mätte upp innanför där var ca +15c +20c . och sedan sjönk det snabbt på kvällen och blev frost . och det är ju inte nyttigt för rosen att ha +15c +20c på dagen och sedan frost på natten .
med tanke på att du säger att den överlevde vintern ? så tror jag inte det var fel på rosen/ympen eller att vinter var för kall . utan det hände nog längre fram under våren . hade du haft en vanlig Louise Bugnet så hade den haft möjligheten att skjuta skott från skyddade delar om den skulle frysa ner . vilket på stam blir att ''hela'' fryser .
jag vet inte säkert ! bara spekulerar . men som jag skrev innan vill man vara helt säker så får man ta in den .i zon 1 tror jag inte det hade varit något problem med denna ute .