Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommonträd, Beskärning
          Nikodemus2
          Inlägg 23-09-2008, 14:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 7 807

Hejsan !
          Behöver lite råd om beskärning av plommonträd Viktoria.Köpte det i våras och det har tagit sig ordentligt.
          Men det ser ut som det behöver formas lite. Det är lite spretigt. Och det skall väll göras på hösten? Hur skall det klippas?? Bifogar två bilder.
          Mvh Niclas
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  PICT0632.JPG ( 413.17k ) Antal nedladdningar: 89
          Bifogad fil  PICT0631.JPG ( 387.54k ) Antal nedladdningar: 94

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Malus
          Inlägg 07-11-2008, 21:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 19 461

En fundering i första hand till Cilla - bedömmer du att det kan vara läge för någon beskärning för det aktuella plommonträdet under nästa växtsäsong, eller kommer det att krävas ytterligare tid för etablering? Är det testet med att känna om trädet står stadigt rotat som du använder för att avgöra om etableringen är "klar"?

Mer allmänt funderar jag på om någon har personliga erfarenheter kring problem med till exempel gummiflöde/silverglans vid beskärning av prunus under någon speciell tid på året? Jag tycker jag har läst tips om beskärning av prunus (plommon/körsbär) både under JAS (juli augusti sept) men även under knoppsprickning på senvåren/försommaren. Jag tycker att det verkar som om man mer och mer går ifrån att rekommendera beskärning av stenfrukter på hösten - håller ni med?

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-11-2008, 02:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Malus @ 07-11-2008, 21:36) *
          En fundering i första hand till Cilla - bedömmer du att det kan vara läge för någon beskärning för det aktuella plommonträdet under nästa växtsäsong, eller kommer det att krävas ytterligare tid för etablering? Är det testet med att känna om trädet står stadigt rotat som du använder för att avgöra om etableringen är "klar"?

Jag tycker jag har läst tips om beskärning av prunus (plommon/körsbär) både under JAS (juli augusti sept) men även under knoppsprickning på senvåren/försommaren. Jag tycker att det verkar som om man mer och mer går ifrån att rekommendera beskärning av stenfrukter på hösten - håller ni med?

Hej Malus!
          Jag har inte varit så regelbunden här på senare. Nästa Trädbladet är snart ute (efter många nätters jobb) och ett tag var forumet så långsamt att jag inte orkade läsa här. Nu är det bättre!

Jag kan inte säga om det kommer att vara läge för beskärning nästa sensommar. Det beror dels på hur viktigt det är för dig att kronan kommer lite högre än de lägst sittande grenarna (tänk att de kommer att gå närapå horisontellt efter en tid) och dels på hur tillväxten kommer att se ut. Om sidogrenar utvecklas väl och tillväxten blir ca 40 cm är det sälert läge. Iallafall om man som jag tänker att uppstamning är det viktigaste. Idag finns inte så mycket att beskära i den här plantan!

Etableringen har inte bara med om rötterna fått fäste i marken så att trädet kan stå av sig själv. Men också det. Med etalering brukar man mena att trädet ska ha utvecklat så stort och förgrenat rotsystem att det klarar sig utan stödvattning, årlig luckring och gräsborttagning mm. Det brukar ta ca tre år medan rotfästet bör ta en växtsäsong.

Erfarna pomologer har under ganska många år experimenterat med att skära yngre ved i plommon under våren och vårvintern. Resultaten är inte så omfattande ännu vad jag vet att man kan dra några slutsatser. Grundtipset är fortfarande att skära i JAS - inte förr eller senare. Det vet vi fungerar!
          Några forskare på SLU har också lanserat teorin att beskärning strax innan blomning kan vara bra i vissa sjukdomslägen. Jag har inte hittat empiriskt stöd för detta, men det kanske finns.

Själv skär jag så lite som möjligt i plommon, och hittills alltid i JAS.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Nikodemus2   Plommonträd   23-09-2008, 14:18
          Cilla   Jag tycker inte det ser ut att ha etablerat sig he...   23-09-2008, 19:42
          Bassam   - Du kan välja tre fina grenar och klippa för att ...   23-09-2008, 23:01
          embees   - Du kan välja tre fina grenar och klippa för att ...   24-09-2008, 18:25
          *Stintan*   Gör som Cilla säger! Det finns ingen anledning...   24-09-2008, 08:50
          Aqvakul   Förr klippte man stenfruktsträd på liknande sätt s...   24-09-2008, 09:07
          Nikodemus2   Ok tack alla.Skönt att man har detta forum att vän...   24-09-2008, 09:53
          Jan af Lisö   Det går nog inte att säga så mycket mer eller bätt...   24-09-2008, 11:36
          mollys_matte   Det går nog inte att säga så mycket mer eller bätt...   25-10-2008, 09:45
          Thé   Beskär det inte! Vi visste inte bättre i fjol ...   25-09-2008, 15:48
          Bassam   j   25-09-2008, 18:44
          Bassam   Det finns princip regel om man vill ha bra krona m...   25-09-2008, 18:55
          Aqvakul   Det finns princip regel om man vill ha bra krona m...   25-09-2008, 19:01
          Bassam   Det passar också plommonträd, vi kan inte lämna pl...   25-09-2008, 19:08
          Aqvakul   Råder frågeställaren att följa Cillas råd!   25-09-2008, 19:36
          Bassam   Du kan bestämma själv, men det är lätt för mig at...   26-09-2008, 16:37
          Wetter   Hej Du bör inte beskära det på något år tycker j...   28-09-2008, 15:40
          Cilla   Om man sätter tyngder eller på annat (bättre) sätt...   02-10-2008, 09:53
          KURT   Har de gjort skada som behöver åtgärdas? Eller är ...   25-10-2008, 11:22
          mollys_matte   De har redan knaprat av toppen på varje gren. med ...   25-10-2008, 13:50
          Malus   Grenvinklarna är i det närmaste obefintliga på trä...   26-10-2008, 20:26
          Cilla   Det är sällan unga plommon har grenar på en nivå s...   26-10-2008, 20:43
          Bassam   Stenfrukter är bra att beskära under JAS perioden,...   07-11-2008, 22:49
          Fågelvägen   Är det inte precis tvärtom, Bassam? Förr hade trä...   08-11-2008, 01:05
          Bassam   Du har rätt min kompis, det är vad menar jag. H:Ba...   08-11-2008, 16:20
          Zidane   Har du det inte blåsigt så behöver du inget stöd ,...   08-11-2008, 22:27

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 01:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon