CITAT (Malus @ 07-11-2008, 21:36)

En fundering i första hand till Cilla - bedömmer du att det kan vara läge för någon beskärning för det aktuella plommonträdet under nästa växtsäsong, eller kommer det att krävas ytterligare tid för etablering? Är det testet med att känna om trädet står stadigt rotat som du använder för att avgöra om etableringen är "klar"?
Jag tycker jag har läst tips om beskärning av prunus (plommon/körsbär) både under JAS (juli augusti sept) men även under knoppsprickning på senvåren/försommaren. Jag tycker att det verkar som om man mer och mer går ifrån att rekommendera beskärning av stenfrukter på hösten - håller ni med?
Hej Malus!
Jag har inte varit så regelbunden här på senare. Nästa Trädbladet är snart ute (efter många nätters jobb) och ett tag var forumet så långsamt att jag inte orkade läsa här. Nu är det bättre!
Jag kan inte säga om det kommer att vara läge för beskärning nästa sensommar. Det beror dels på hur viktigt det är för dig att kronan kommer lite högre än de lägst sittande grenarna (tänk att de kommer att gå närapå horisontellt efter en tid) och dels på hur tillväxten kommer att se ut. Om sidogrenar utvecklas väl och tillväxten blir ca 40 cm är det sälert läge. Iallafall om man som jag tänker att uppstamning är det viktigaste. Idag finns inte så mycket att beskära i den här plantan!
Etableringen har inte bara med om rötterna fått fäste i marken så att trädet kan stå av sig själv. Men också det. Med etalering brukar man mena att trädet ska ha utvecklat så stort och förgrenat rotsystem att det klarar sig utan stödvattning, årlig luckring och gräsborttagning mm. Det brukar ta ca tre år medan rotfästet bör ta en växtsäsong.
Erfarna pomologer har under ganska många år experimenterat med att skära yngre ved i plommon under våren och vårvintern. Resultaten är inte så omfattande ännu vad jag vet att man kan dra några slutsatser. Grundtipset är fortfarande att skära i JAS - inte förr eller senare. Det vet vi fungerar!
Några forskare på SLU har också lanserat teorin att beskärning strax innan blomning kan vara bra i vissa sjukdomslägen. Jag har inte hittat empiriskt stöd för detta, men det kanske finns.
Själv skär jag så lite som möjligt i plommon, och hittills alltid i JAS.