Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som råkat ut för ..., Språkförbistring gentemot läkare
          Snöflinga
          Inlägg 17-11-2008, 18:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

I dessa läkarbristens tider är det ganska vanligt att läkare från EU länder får anställning här. Oftast med dålig kunskap i svenska språket, ibland knappt alls no.gif Läste om en man som sökte för ont i foten och fick recept på starka nervlugnande tabletter whist.gif

Har råkat ut för det och då bett att få en svensktalande läkare. Inte för att vara dum, utan för att det är så viktigt för mig som patient att veta att det jag säger uppattas rätt och att jag förstår vad läkaren säger .

Det är bara EU läkare som inte har några språkkrav på sig och sedan är det opp till landstingen att anställa.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bee
          Inlägg 18-11-2008, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag såg inslaget på nyheterna igår. Vad skall man säga? Det visar på hur både sjukvården och myndigheter ser på patienterna. "Va! Behöver dom kunna prata med varandra?? Skall det vara nödvändigt??"
          I och för sig tycker jag det är lika eländigt om det är en svensk doktor. Dom är ofta väldigt fåordiga och jag får sällan känslan av att dom lyssnar över hövan. Dom har inte tid med sånt.
          Mina erfarenheter från vår vårdcentral är inte lysande. Vi har två fastanställda (80% vardera) och resten tillfälliga inhoppare på ett underlag om närmare 20000 personer. Vården är inte prioriterad här. Man måste själv vara påläst och väldigt exakt när man går till doktorn.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Berith
          Inlägg 18-11-2008, 18:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Bee @ 18-11-2008, 10:43) *
          Jag såg inslaget på nyheterna igår. Vad skall man säga? Det visar på hur både sjukvården och myndigheter ser på patienterna. "Va! Behöver dom kunna prata med varandra?? Skall det vara nödvändigt??"
          I och för sig tycker jag det är lika eländigt om det är en svensk doktor. Dom är ofta väldigt fåordiga och jag får sällan känslan av att dom lyssnar över hövan. Dom har inte tid med sånt.
          Mina erfarenheter från vår vårdcentral är inte lysande. Vi har två fastanställda (80% vardera) och resten tillfälliga inhoppare på ett underlag om närmare 20000 personer. Vården är inte prioriterad här. Man måste själv vara påläst och väldigt exakt när man går till doktorn.

Våran/min läkare är precis tvärtom, han har tid och har han inte tid så tar han sej det iaf. Han lyssnar och är intresserad av mina undringar och frågor och resonerar sej fram tillsammans med mej vad som är bäst för just mej, just då.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 18-11-2008, 18:13
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Berith @ 18-11-2008, 18:01) *
          Våran/min läkare är precis tvärtom, han har tid och har han inte tid så tar han sej det iaf. Han lyssnar och är intresserad av mina undringar och frågor och resonerar sej fram tillsammans med mej vad som är bäst för just mej, just då.

Du är en lyckans ost Berith, den doktoren skall du hålla hårt i smile.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 18-11-2008, 18:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Snöflinga @ 18-11-2008, 18:13) *
          Du är en lyckans ost Berith, den doktoren skall du hålla hårt i smile.gif

Jaa! Jag skulle vilja ta med honom hem, men det får man nog inte. unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 18-11-2008, 18:40
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Berith @ 18-11-2008, 18:19) *
          Jaa! Jag skulle vilja ta med honom hem, men det får man nog inte. unsure.gif

Det får man visst det yes.gif och göra honom till husdoktor tongue.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 14:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon