CITAT (Lasse Lucidor @ 18-11-2008, 20:26)

Hej, förlåt, jag medande höja Ph så klart.
Kollade även i boken "Din trädgård", "Rosor för Nordiska trädgårdar, Ekologiska trädgårdar". De reckomenderar aska. Jag har inte hittat någonstans i mina trädgårdsböcker där det varnas för aska.
Hur många har inte fått aska i ögonen när man sopar i spisen, om det skulle vara frätande så skulle det väl kännas och man skulle nog läst och hört varningar om att det är frätande. Så det kan man nog också utesluta. Vid bränder så hamnar ju askan i jorden igen så det är väl det naturliga. /LASSE
Jag delar inte riktigt din uppfattning - alla starkt alkaliska lösningar är frätande. Av björkaska tillverkade man förut lut som man använde till tvätt. Asklut har en starkt blekande effekt och är även fettlösande så därför var askluten utomordentlig för tvätt av kläder.
Om du blandar aska och dubbel volym vatten för du en lösning med ett PH värde på ca 12 vilket är detsamma som klorin.
Men det är mängden som avgör, häll lite vatten i din tio liters hink med aska och mät PH värdet så ser du vad som händer.
Lite aska är säkert nyttig i våra trädgårdar, precis såsom henriks beskrev men ökad mängd ger inte ökat resultat. Oavsett organiska eller oorganiska gödselmedel skall allt användas med måtta. Någonstans finns en övre gräns där de förmodade nyttigheterna övergår till att skada. För mycket gödsel ger skador på växterna som då drabbas lättare av sjukdomar och skadedjur.
Fågelvägen - jag vet inte hur frätskador yttrar sig på växterna så om de verkar må bra har ni säkert inte överdoserat.
Däremot vet jag inte om ämnena i askan har en ackumulerande effekt, alltså om växten inte orkar absorbera allt och det då uppstår ett överskott som möjligen kan skada på sikt.