CITAT (tepa @ 19-11-2008, 20:40)

Hej Orchidée-vänner
Nu orkar jag inte vänta längre på att mina Brudisar ska börja blomma om. Köpte idag en ny, men i en annan färg, har tidigare en vit och en cerise. Har denna gul-gröna något namn ? Ska säkert skötas som alla andra Brudorchidéer, hörde här på forumet att den inte vill ha direkt sol och inte är särskilt ljuskrävande. Den står nu på vardagsrumsbordet tre meter från ett stort fönster.Dessvärre brukar vi elda i täljstensspisen där, har då upp till 25 grader varmt. Blir det för varmt ? Den står också tre meter från denna. Hört att den vill ha 15-25 grader, men på lappen som följde med stod det 18-22 grader. Ge mig ett råd, tack. Ska jag ta den till det svalare köket ?
Häln Tepa
Hej T.
Vilken härlig lime-färg den hade!
Men du måste nog ha längre lite tålamod....
Ler lite för mig själv när jag läser om alla dina försök att få brudarna att blomma om.
Dom kan ju inte blomma hela tiden. Blommar dom en-två ggr per år så måste man nog vara nöjd med det.
Jag tycker att det är ungefär så här: Såsom man behandlar plantan idag, ser man resultatet efter ca 2 (-3) månader. Sista aug. så slutade jag att ge mina orkidéer näring. Fast då hade dom fått i 4 månader.
Nu är det stänglar på gång överallt... utom på dom som redan står i blom.
Jag minns när jag hade övervattnat för några år sedan, efter ca 2-3 månader, även den gången, började bladen att sloka...
När det gäller din fundering om kaminen så tror jag att det kan bli för varmt.
Jag hade ett par av mina phalaenopsis i köket i söderfönster, ca 4 m ifrån kaminen. Dom tappade knopparna och jag tror att det berodde på för hög värme. Blir runt 24-25 hos mig också i köket.
Däremot Dendrobium Phalaenopsis går bra att ha i värmen. Det har jag, plus en Epidendrum. (Den sista är
nästan omöjlig att ta livet av...) Tror att D.P. är EN av de få som klarar värme upp till 26-28 grader. Har slarvat bort min bok, så för tillfälligt kan jag inte kontrollera.
Så om jag vore du, och hade plats där det är lite svalare, så skulle jag nog flytta den.
Du får ju längre blomningstid också om den står några grader lägre.
Kram,Kram!