Märkeliga saker hända än i vara dar minsann. Strax efter kl 5 idag ringde det på dörren, först hörde jag någon knacka. Öppnar dörren och där står en tjej. Ok, hon var väl runt 20, ganska söt för övrigt.

I ena handen håller hon en barnvagn där det låg det några kartonger. Med andra handen höll hon kvar barnet som borde legat i vagnen men som nu satt på hennes axlar. Ca 1 år. Dessutom hade hon med sig en ca 3-åring som hon uppmanade: säg det nu. Barnet sa då: vill du köpa kakor?
Efter någon sekund när jag fått ordning på hjärnkontoret sa jag nej tack. Hon såg kanske lite besviken ut men lommade iväg med barn och vagn. Sen började jag fundera, vad var det här?
Varför gå omkring med barn i den kalla och mörka novembereftermiddagen för att prångla ut kakor? Var det ett extraknäck? Ovanligt bökigt försäljningssätt i så fall. Hade hon förköpt sig på kakor? Fått i present? Stöldgods? Frågor, bara frågor. Hade jag sansat mig hade jag kanske kunnat köpa något, men sen hade jag ändå fått slänga dom för jag äter inte kakor. Hoppas bara att jag inte ligger vaken och funderar över saken i kväll. Egentligen borde jag frågat direkt men jag blev så perplex över sällskapet vid dörren.