Lite tryckfel blev det med 300kvm, en nolla till ska det vara

Så då blir det lite mer utrymme kvar till träden.
Just på den biten börjar jag förstå de tidigare ägarna, det tar helt enkelt för mycket av utsikten att låta de växa mycket högre. Sommarstugan ligger nämligen med skog runt tomten. I stormen -99 föll i stort sett alla träden förutom på de sista 15 metrarna av tomten. Huset ligger på en platå ca 2-3 meter över den övriga tomten och området med björkarna är precis nedanför den "ravinkant" som är så med den höjden de har nu så får man en hörlig ombonad känsla och insynsskydd men samtidigt en utsikt ut över tomten.
Och vad jag menar med djungelkänsla är att jag faktiskt vill behålla lite känslan av att det är naturen som tagit över. Vilket den rent bokstavligt också har med då björksly, hallonsnår m.m. Eftersom vi dessutom bara är i stugan på helgerna i stort sett så är det också vad man klarar av att hålla ordning på. Jag röjde upp lite under året just genom att göra några stigar bland björkslyet vilket ger en lite hemlighetsfull känsla när man går där. Brorsbarnen älskar dem också. Men kapade björkar är inget vackert och så vackert det hade varit med guldbladen under vintern från bokarna.
Björkarna sträcker sig i ett ca 4-5 meter brett stråk över tomten där det på andra sidan är ett öppet sumpområde där det rinner till vatten från åsen hela vintern. Där planerar jag sen att röja upp och sätta några hängpilar eller likande som jag vill hålla i typ midjehöjd för att stå där som några skäggiga gubbar.
Ah, man får lite galna idéer när man har för mycket på jobbet. Men det är så underbart att ha en stor härlig tomt att fundera kring och jobba på.
Tack för svaren angående bokarna. Ska nog göra ett första försök till våren, ta ner de björkar som står till söder om gången och plantera några av småbokarna från tomten.