Större skador har jag fått rekommenderat att de bör skyddas på snittytan, för att det tar så lång tid innan de läker och balsam eller något annat kan skydda till viss del mot angrepp. Finns det inga situationer då man inte bör använda sårbalsam eller är det helt förlegat? Mindre skador som uppstår när man klipper kan jag tänka mig att det inte är till någon nytta. Har inte läst boken som refereras till så jag vet inte vad det är för typ av skador som undersöks.
Intressant inlägg från malus tycker jag. Det visar ju att det inte är så självklart. Har aldrig hört den perioden rekommenderas tidigare.
Om man nu vill hålla sig till JAS, så har ju löven börjat trilla i September. Hur länge går det att klippa? Hur ser man när trädet är för mycket avmognat för att klippa under den perioden? Det går ju inte helt att bara titta i almanackan, så vad avser de som skriver JAS? Riktig vegetation och flera veckor för att kunna hinna läka, eller skaffa sig ett skydd, så borde det ju heta JA istället....
OT: Apoteken säljer mer än bara mediciner. De har ett visst utbud av kemikalier som inte används i medicinska syften. Exempelvis oxalsyra brukar jag köpa där.
--------------------
Erik, zon II
|