CITAT (e_sedell @ 22-11-2008, 13:38)

Större skador har jag fått rekommenderat att de bör skyddas på snittytan, för att det tar så lång tid innan de läker och balsam eller något annat kan skydda till viss del mot angrepp. Finns det inga situationer då man inte bör använda sårbalsam eller är det helt förlegat? Mindre skador som uppstår när man klipper kan jag tänka mig att det inte är till någon nytta. Har inte läst boken som refereras till så jag vet inte vad det är för typ av skador som undersöks.
Intressant inlägg från malus tycker jag. Det visar ju att det inte är så självklart. Har aldrig hört den perioden rekommenderas tidigare.
Om man nu vill hålla sig till JAS, så har ju löven börjat trilla i September. Hur länge går det att klippa? Hur ser man när trädet är för mycket avmognat för att klippa under den perioden? Det går ju inte helt att bara titta i almanackan, så vad avser de som skriver JAS? Riktig vegetation och flera veckor för att kunna hinna läka, eller skaffa sig ett skydd, så borde det ju heta JA istället....
Träd har både yttre och inre skyddsväggar . varför då kleta på nåt som stänger in fukt och bakterier ?
sårbalsam andas inte . så man bör inte använda det alls .
och det är allmänt känt att stora gamla träd som får stora skador har svårt att läka över det . varför man bör vara försiktig med beskärning av äldre träd och ev ta det över en längre tid . unga träd läker snabbare även större skador .
det sista vet jag inte riktigt om jag förstod , hur menar du med för mycket avmognat ?
träden invintrar när löven faller och gröna skott förvedas inför vintern . efter det så kan det inte bli mer än tills våren då den bryter vintervilan . visst det är en viss skillnad i norra sverige och södra sverige men det får man nog kolla till erfarenhet av trädgårdsmästare på orten . JAS är enligt böckerna en säker tid som är nästan snarlik i hela landet därav är det ju lätt att följa . i skåne kan man beskära JAS träd även in i nov . men i lappland bör man kanske göra det innan sept -okt . en annan sak varför man beskär i JAS är att man kanske inte vill ha en massa skott . beskärning på vårvintern-våren ger ofta en mängd skott . och då har det inte med miljön att göra .