CITAT (Malus @ 22-11-2008, 14:16)

Vad gäller slutet på JAS enligt din senaste frågeställning, e_sedell, så säger mig mitt minne att fukt i kombination med temperaturer under 5°C ökar spridningen av svampsporer som från till exempel fruktträdskräfta som kan angripa i princip alla fruktträdsarter (vissa sorter dock i stort sett resistenta) och även vissa andra lövträd som till exempel lönn. Det är ju dessutom - som du säger - så att man vill att läkningen skall kunna påbörjas innan fukten och kylan kommer och därför är det nog egentligen senast i samband med skörden eller direkt efter som gäller för prunus.
Jag tycker dock att mycket pekar mot att kanske försommaren ändå är bäst - våra torraste månader måste ju ändå vara från andra halvan av april till kanske mitten på juni och då borde smittspridning av svampsporer vara i det närmaste obefintlig!? - tacksam för kommentarer.
jag vet inte om det är så bra att beskära Prunus när det är torka och i solen 25-35c ?
och träd läker inte snabbt , först måste dom bilda skyddsbarriärer sedan valla över skadan . på snabbväxande träd som dessutom är ungt lyckas dom med detta på en eller två säsonger .