CITAT (Malus @ 22-11-2008, 14:44)

Jag håller helt med dig om att gummiflöde är ett tecken på att trädet mår dåligt - men är det verkligen så att i gummiflödet så kan svampar och bakterier utvecklas vidare eller kan det vara så att gummiflöde faktiskt är ett skydd som trädet själv tillverkar?
jag har fått lära mig att även svampar och bakterier utvecklas i gummiflödet som senare attackerar trädet . men det kanske inte stämmer ? .
CITAT (Malus @ 22-11-2008, 14:51)

Jag vet inte om jag heller skulle gå ut i solen i 35°C och beskära fruktträd (jag är nog för lat och ligger hellre i skuggan i denna värme) men att det är bättre att vara ute när det är torrt och över 5°C jämfört med motsatsen: fuktigt eller under 5°C tycker jag känns rimligt ur smittspridnings och läkningssynpunkt.
Jag tycker också det känns som att det borde vara positivt för träden att hinna bilda kallusvävnad för att skydda kambium innan kyla och fukt träder in.
men trädet mår ju inte bra av att beskäras i värme och torka . visst torrareluft kan nog vara en fördel om man ser till svamp/bakterie tillväxt . men även dom frodas ju i hög som låg temp . kolalr man på enbart det så vet jag inte vilken tid som är bäst . jag kör på att beskära under JAS och så lite som möjligt , än har mina prunus arter inte fått gummiflöde eller haft andra stora problem .
men det är det jag menar ! det tar lång tid för trädet att läka . så även om man beskär vår eller höst så kommer ju ändå svamp,kyla annat att komma innan den läkt klart .