CITAT (Gunilla T @ 22-11-2008, 17:17)

Det är inte okej att skjuta katter för jakträttsinnehavaren - det står uttryckligen att katten skall anses vara förvildad. (...) att skjuta en öronmärkt katt är inte lagligt. (...)
I alla fall här bryr sig många jägare inte om det. Vissa jägare har jag/har haft god kontakt med, de lyssnar när man beskriver sin katt och lovar att inte skjuta den. Men jag vet folk som fått sina katter skjutna, min försvunne katt kan också ha blivit skjuten. Tar man hand om en vildkatt så kanske den är rädd för främlingar och hundar och går inte att sätta halsband på. Hur ska jägaren kontrollera id-märkningen på en sån? Han ser bara att det är en skygg katt och skjuter. Skulle han, om han gör sig besväret att titta på den efteråt, hitta en öronmärkning är det bara att gräva ner katten. De flesta skjuter alla katter utan halsband utan att ens bry sig om att kolla ifall katten är tam. De gillar inte katter helt enkelt, och så är det förstås jättekul att döda. Det pratas helt öppet om det, alla vet att det är så, så jag blir faktiskt lite förvånad att folk verkar tro att lagen följs.