Hos mig i NÖ Skåne finns flest av gulsparvar och grönfinkar, i alla fall just nu. Talgoxar, pilfinkar och gråsparvar är inte så mycket framme som jag hade trott, ser fler på vår o sommarhalvåret. Tyvärr ser jag aldrig några domherrar här, de är ju så vackra! Däremot hälsar Sparvhöken på ibland, men småfåglarna är på sin vakt så den lyckas sällan slå någon. Och skatorna är ju alltid närvarande, och dom ska ju leva dom med. Läste precis i en äldre fågelbok om att Bromöllas kommunfågel är Roskarlen, det har jag aldrig vetat. Har ni koll på era kommunfåglar? JDet är Jan Danielsson som har skrivit boken. En annan bok, Strövtåg i fågelmarkerna, har en topplista som 'Svensk fågelatlas' har gjort upp: Räknat i antal miljoner par Lövsångare 16 Bofink 15 Trädpiplärka 7 Rödhake 6 Kungsfågel 5 Taltrast 3 Trädgårdssångare 3 Talgoxe 3 Järnsparv 2,5 Koltrast 2 Rödvingetrast 2 Alfågel 2 S-V flugsnappare 2 Talltita 2 Bergfink 2 Gulsparv 1,7 Stare 1,5 Björktrast 1,5
Fåglar som är vanliga i vår närhet som skata, gråsparv och pilfink uppskattas till ca 700 000 par.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|