Sidor: 1, 2
skogstroll
Kul att höra vad ni har flest av för fåglar, det kan ju variera rätt mycket. Just här är det väldigt mycket korp och en del havsörn, vilket ju är jättekul. Nötväckor och lite annat kul brukar hålla till vid fågelbordet
emmas matte
Talgoxar...
flinga100
Mest gråsparv och talgoxar... inte så hemskt spännande. blink.gif Det mest exotiska jag sett idag är en blåmes. Men den är söt värre!
Anders zon 1
Gäss! Otroliga mängder som flyger över här vid den här tiden på året. På sommaren är det mycket råkor och ringduvor här.
Felicia
Entita, talgoxe, blåmes och lappmes. Nötskrika och lavskrika äter också friskt ur fågelbordet. Sen har vi sett lappugglan flera eftermiddagar nu, den är så fin där den sitter och lurar rolleyes.gif
Sen är det ju massor med kråkor och skator, för många tyvärr.
KURT
CITAT (skogstroll @ 08-11-2008, 16:00) *
Kul att höra vad ni har flest av för fåglar, det kan ju variera rätt mycket. Just här är det väldigt mycket korp och en del havsörn, vilket ju är jättekul. Nötväckor och lite annat kul brukar hålla till vid fågelbordet

Menar du på allvar att det är flest av korpar av alla fåglar???? Matar du med kadaver?
Platinum
Jag är ingen fågelkännare, så småfåglar, badfåglar + kråkor, skator, korpar, måsar och en hackspett. Sen på åkrarna finns det gäss och änder under en viss säsong.

Sen har vi haft ovanliga fåglar här och inte minns jag vad de hette heller men en busksångare av nått slag var det här iaf, kom en ornitolog hit i somras som fångade in och ringmärkte.
Monarda
Pilfinkarna är flest följda av gråsparv, talgoxe, blåmes, grönfink, nötväcka och gulsparv.
Mina mest sällsynta gäster är ett par svarthättor. Hanen hade jag här hela förra vintern men så för någon vecka sedan dök han upp igen och den här gången hade han en hona med sig.

P1010541d.jpg

CillaM
Oj... ska se, nötskrika (höst), skata, kaja, kråka, sidensvans (mest höst), blåmes, tofsmes, talgoxe, stjärtmes (vintern), domherre, bofink, grönfink, talltita, nötväcka och på somrarna är det mängder med sädesärlor, mina favoriter. Hackspett, även mindre hackspett (som är så ursöta), gröngöling, spillkråka, rödhake, gärdsmyg. Och så har jag en hel del kungsfåglar, mycket tack vare granhäcken som ger dom skydd. Och så har vi ruggugglan Cilla giggle.gif
Meriona
CITAT (skogstroll @ 08-11-2008, 15:00) *

tyvärr bor jag i hyreslägenhet nuförtiden och kan inte mata krypen! men när jag hade hus så hade vi gråsparv, gulsparv, grönfink, nötväcka, domherre, talgoxe, blåmes, grönsiska, stenknäck, pilfink, nötskrika, bergfink, bofink, osch en hoper mer som jag inte kommer ihåg just nu! och ekorrar och möss såklart som var med och delade tillsammans med skator och annat! Och ett par harar som vi också matade...
Netha
Idag kom hit ca 100 - 150 sidensvans ... de är ju så vackra. smile.gif
En bild jag tagit tidigare år
Meriona
CITAT (Netha @ 08-11-2008, 23:50) *

VA???? som mest har jag sett 30-40! himmel jösses vilken show!!!!!
Wilmer
Jag behöver hyra in en expert! Det finns massa små fåglar jag inte känner igen, det är verkligen kul. Det blir spännande inför nästa års fågel inventering! Jag ska försöka fotografera lite om det inte regnar i morgon.
Meriona
CITAT (Wilmer @ 22-11-2008, 22:23) *
Jag behöver hyra in en expert! Det finns massa små fåglar jag inte känner igen, det är verkligen kul. Det blir spännande inför nästa års fågel inventering! Jag ska försöka fotografera lite om det inte regnar i morgon.

bergfinkar brukar finnas där och entitor angel_not.gif
Myosotis
I år kryllar det av talgoxar här.
Aqvakul
CITAT (Netha @ 08-11-2008, 23:50) *

Jag har läst om stora flockar med sidensvansar, men aldirg haft förmånen att se några. Är det kanske så att de är vanligare i norra Sverige? Fantastiskt vackra är de hur som helst.

CITAT (Myosotis @ 22-11-2008, 23:06) *
I år kryllar det av talgoxar här.

Det verkar ju vara vanligt med stora variationer. Samtidigt så borde det vara mindre smart ur födosynpunkt att samlas i stora flockar, annat än vid flyttning. Erkänner villigt att fåglar är inte mitt allra bästa kunskapsområde.
Kanske finns det någon som kan undervisa mig lite?
embees
CITAT (Aqvakul @ 22-11-2008, 23:15) *
Jag har läst om stora flockar med sidensvansar, men aldirg haft förmånen att se några. Är det kanske så att de är vanligare i norra Sverige? Fantastiskt vackra är de hur som helst.

Det kanske de är, men de hedrar även sydländska trakter som här i Sjöbo nån gång då och då. Underbart vackra fåglar.
Maggan H
Hos mig i NÖ Skåne finns flest av gulsparvar och grönfinkar, i alla fall just nu. Talgoxar, pilfinkar och gråsparvar är inte så mycket framme som jag hade trott, ser fler på vår o sommarhalvåret. Tyvärr ser jag aldrig några domherrar här, de är ju så vackra! Däremot hälsar Sparvhöken på ibland, men småfåglarna är på sin vakt så den lyckas sällan slå någon. Och skatorna är ju alltid närvarande, och dom ska ju leva dom med. Läste precis i en äldre fågelbok om att Bromöllas kommunfågel är Roskarlen, det har jag aldrig vetat. Har ni koll på era kommunfåglar? JDet är Jan Danielsson som har skrivit boken. En annan bok, Strövtåg i fågelmarkerna, har en topplista som 'Svensk fågelatlas' har gjort upp:
Räknat i antal miljoner par
Lövsångare 16
Bofink 15
Trädpiplärka 7
Rödhake 6
Kungsfågel 5
Taltrast 3
Trädgårdssångare 3
Talgoxe 3
Järnsparv 2,5
Koltrast 2
Rödvingetrast 2
Alfågel 2
S-V flugsnappare 2
Talltita 2
Bergfink 2
Gulsparv
1,7
Stare 1,5
Björktrast 1,5

Fåglar som är vanliga i vår närhet som skata, gråsparv och pilfink uppskattas till ca 700 000 par.
Ciczi
Har utan tvekan flest blåmesar och talgoxar samt den här rara lilla typen

Sedan har jag ju en skock med koltrastar och några duvor och en och annan skata och några kråkfåglar.

Ciczi
Netha
CITAT (Ciczi @ 23-11-2008, 11:44) *
Har utan tvekan flest blåmesar och talgoxar samt den här rara lilla typen

Sedan har jag ju en skock med koltrastar och några duvor och en och annan skata och några kråkfåglar.

Ciczi

Pilfink. smile.gif
Whiskuchi
Blåmesar och talgoxar. Tidigare - när det var mer äpplen kvar på trädet - hade jag smockfullt av trastar.
zaaritha
Blåmesar o nötväckor--konstigt nog--pilfinkarna brukar vara mest förekommande!
Gulsparvar!
Talgoxar!
Björktrastar o koltrastar.
Har låtit äpplen ligga kvar under träden.
Nötskrikor.
anne-li i olofstorp
Nu har domherrarna och domfruarna kommit!
LIka roligt varje år!
bravo.gif yahoo.gif
Fast ett antal år hade jag dom i solrosfröerna året runt, och det var roligt det med.
ninja.gif
Netha
En enda domherre har vi haft hos oss, men förhoppningsvis kommer fler om ett tag.
Just nu är jag mest glad för att vi har mindre hackspett på besök varje dag ...
den äter mest av smöret men också jordnötskärnor.

[attachment=27831:PB308079_b.jpg]
ingrids
Efter en tid av bara talgoxar kom sidensvansarna till stan i lördags. Blir alltid lika glad över deras flockar, men till skillnad från Netha lyckades jag inte räkna, hade fullt upp med att le fånigt smile.gif
Netha
Här fotade jag ett av träden där sidensvansarna satt ... sedan var det minst lika många
i flera björkar och i ett tiotal rönnar.

[attachment=27869:Sidensvansar.JPG]
Fortfarande kommer några, men inte alls stora flockar.... fotade en häromdagen.

[attachment=27870:Sidensva...i_r_nnen.JPG]
Huggorm
Björktrast är nog vad jag har mest av vid torpet, och en del nötskrikor. Sedan har jag också rätt mycket korp. Dom häckar nere vid sjön tror jag, och flyger över tomten flera gånger varje dag, två eller tre åt gången. Det går inte att missa dom när dom susar förbi
netaave
Blåmes, gulsparv, pilfink, koltrast, hackspettar, fasaner, domherre o ekorrar finns runt vårt fågelbord. Så en o annan skata och duvhök.
renate
Så bra bilder Netha,sidensvansarna lyste med sin frånvaro i år.Vid fågelbordet är det mest:
Talgoxe,Blåmes,Grönfink,Pilfink ett gäng Koltrastar en och annan Rödhake, och Skator Kråkor och Kajor så klart.Har inga bra bilder tyvärr.
flinga100
Det var stort ståhej vid mitt fågelbord i morse - plötsligt hörde vi alla småfåglar skrika utanför fönstret. Vi hade besök av en sparvhök! Vad vacker den är! Ska de vara i Sverige så här års? Tyvärr hann vi inte ta kort på den innan den flög sin kos.

Annars är det många fasaner som springer runt i trädgården nu. Det står en stor sandhög i ett hörn av trädgården, jag har sett att de gärna uppehåller sig kring den. Det är åtminstone tre honor och två hanar som uppehåller sig runt tomten. Otroligt vackra fåglar.

[attachment=28519:Bild008_2.jpg]
skogstroll
där jag bodde innan jag bor nu i ett litet hus så fanns det en fasangubbe som sprang runt några varv runt huset varje morgon och kacklade som en kärlekskrank kalkon giggle.gif
flinga100
giggle.gif Ja, de låter för festligt.

En av "mina" hanar ser ut som en stor boll med ben när han vankar fram.
Limeblossom
I år är det mitt första år med frömatning, bara haft talgbollar förut. Tänkte att det skulle locka till sig flera olika fåglar...men...jag har banne mig bara talgoxe, blåmes och nötskrikor! Förra året var det många olika, tex hackspettar och olika sparvar. Och inte besöker dom oss lika ofta heller...otacksamma rackare smile.gif
På sommaren har vi allt möjligt vackert på gården, alltid lika roligt att se.
Lavin
I sydvästra skåne så är det mest koltrastar och en del talgoxar, samt en och annan gråsparv. Köper små röda äpplen till koltrastarna. Trycker fast dom på grenstumpar, men fastän det kan sitta tio äpplen i trädet så ska alla kivas om det äpplet som nån har fått ner... Nån måste berätta för koltrasten att de kan flyga rätt så bra.

Lyckades häromdagen också hitta den skyldiga som slänger ner och tömmer talgbollshållaren. Det är en sån sprialhållare i metall som jag krokar fast ganska hårt i en gren. Såg en korp slita ner den på marken och sen petade han sönder talgbollen och drog ut den. Det var lite uppståndelse bland korparna när han började så de visste väl vad som var att vänta. Riktigt smarta fåglar.

Småfåglarna tömmer fröautomaten två gånger om dan, men slänger en hel på marken också. Dåliga frön eller taskigt bordsskick, svårt att veta.
Wilmer
CITAT (Meriona @ 22-11-2008, 22:47) *
bergfinkar brukar finnas där och entitor angel_not.gif

giggle.gif Tack för tipset. Jo, nu har jag ju varit ledig ett tag och har hunnit fågelskåda. Jag hittar mest i trädgården..

Bergfink
Entitor
Talgoxar, hur många somn helst!!!
Pilfinkar
Nötväckor
Större hackspett, en eller två
Grönfink
Blåmes, inte många
Domherrar, när de kommer och hälsar på är de en flock på kanske fem par
Koltrastar

Tidigare har jag sett Steglits, Nötskrikor, Skator..

Sedan har jag diverse som jag INTE artbestämt än.
skogstroll
jag har några tofsmesar vid fågelbordet fast jag kallar de punk-mes för de ser lite crazy ut giggle.gif
zaaritha
Nu har även stenknäckarna kommit till fågelrestaurangen!
Krolliljan
Idag var här en gröngöling. Lite taskiga bilder:

[attachment=29410:IMG_0001_372.JPG][attachment=29411:IMG_0001_373.JPG]
Wilmer
Gröngölingar är verkligen roliga besökare! Jag har sett en i trädgården, men inte vid fågelbordet. Kul att lyckas fånga den på bild. tummenupp.gif
Krolliljan
Nyss inflyttad upptäcker jag fler hackspettar. Nyss en spillkråka. Jättedålig bild.
[attachment=29534:IMG_0001_374.JPG]

Ska här vara så mycket fåglar får jag köpa en systemkamera. crazy.gif
Lars-Olof Arvids
Nu i helgen hade jag en flock stjärtmesar hemma. Otroligt söta små fåglar, som tyvärr aldrig stannar länge utan drar vidare efter någon dag. Som mest satt fyra stjärtmesar på samma talgboll, tyvärr inte i fotoljus. Annars har jag mest talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar och koltrastar. En svartmes och en rödhake har också hållit till här ganska länge. För ca 50 år sedan var koltrastar och rödhakar riktiga flyttfåglar, men numera finns de vid nästan varje fågelbord på vintern. Nu börjar även bofinkarna lägga om sina vanor och stannar i allt högre grad, även hos mig.

Olle
Myosotis
Det är orättvist. Hur får man stjärtmesarna att komma till talgbollarna?! Här flyger de bara förbi. Min rödhake har försvunnit, finns inga bofinkar heller. Vid min matning har jag för tillfället bara talgoxe, blåmes, entita, talltita, svartmes, nötväcka, större hackspett och nötskrika. Koltrastarna kommer bara när det är riktigt kallt och snö.
Heda
Hos oss har vi allra mest Gråsparvar. De bygger bo under takpannorna och det måste ha varit över 100 st i somras, med alla småttingar alltså! De formligen plundrade min rabatt med korn och vete! Men det gjorde ju inget, de var så söta när de balanserade på veteaxen och proppade i sig!

I helgen fick jag se två Kungsfåglar i en En när vi var ute och jagade, dom är så himla små! Stjärtmesar är verkligen söta, "vintersädesärla" kanske man kan kalla dem med sina låånga svansar!

Vi bor ju på en spannmålsgård, så Gulsparvar är det också gott om. Alla spillhögar är populära "uteställen" smile.gif!

//Heda
aldo
I dec -08 hade vi 8 Stjärtmesar i flera dagar hos oss bravo.gif så söta och inte var de rädda för mig .

Nu har jag flyttat men bara över vägen så jag hoppas de hittar oss .

Vi har flest koltrastar och blåmesar men oxå 4 Stenknäckar .
Igår kom ekorren på besök .
Eva i Höga
Det är konstigt, vi har jättelite fåglar här iår trots att jag matar med solrosfrön och talgbollar. Lite brödsmulor och några ostkanter ockå. Undrar om det beror på att det inte är snö så de hittar mat ändå? Det är några koltrastar här och talgoxar men rödhaken har försvunnit. Och några stjärtmesar har jag inte sett sen förra vintern. Tycker det är jättetråkigt att det är så lite fåglar. sad.gif
skogstroll
Idag fotade jag lite fåglar när de satt o käkade, de här är ju söta. Annars är det mest nötväckor, nån enstaka rädd blåmes och nån talgoxe wub.gif

[attachment=29615:punkare.JPG]

[attachment=29616:P1170041.JPG]
Myosotis
sick.gif <-- Myosotis, grön av avund

Jag vill också ha en tofsmes!!! wub.gif Om du ser den fler gånger och har chansen att titta noga, kolla på huvudets teckning rakt bakifrån, det ska se ut precis som framifrån! Det har jag aldrig sett, jag brukar mest bara höra dem på långt håll i skogen...
skogstroll
jaså det har jag inte tänkt på - ska kolla in det. Tack för tipset! De har varit väldigt många nu under vintern. Verkar komma olika fåglar varje år. Tofsmesarna eller punkmesarna som jag kallar dem giggle.gif är väldigt fina o söta med lite attityd - och vilken häftig frissa! kul att ha en ovanlig besökare smile.gif

Här är en till bild, fast nötväckorna dominerar och hu vad de äter, äter en ur huset...

[attachment=29623:P1170030.JPG]
[attachment=29624:P1170042.JPG]
rolf i re
Her i Re i Vestfold har vi besøk av: Kjøttmeis,blåmeis, løvmeis, spettmeis, svartmeis, gråsisik, kjernebiter, nøtteskrike, gulspurv, gråspurv, pilfink og dompap. De fleste av disse er ganske ofte innom.Godt at en har fuglene på brettet å kikke på gjennom vinteren. Gleder meg til vi kan begynne å kikke etter trekkfuglene. Da kommer det gjerne innom noen godbiter som en sjelden ser ellers.
skogstroll
Kjøttmeis... det låter farligt nästan? på svenska i alla fall rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon