Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har någon av er oljesanerat efter utsläpp i sjön?
          Cilla
          Inlägg 24-04-2004, 21:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,
          Min ö har drabbats av ett stort oljeläckage och ett fågelhäckningsområde har blivit helt oljeskadat, liksom dammar där grodor lägger sin rom.
          Saneringen pågår för fullt, men det är häckningstider och många fåglar blir skadade. Grodrommen är endast 10% av vad den brukar vara.

Har någon av er levt med ett oljeutsläpp, har erfarenhet av sanering, eller har sett långtida effekter av ett utsläpp i skärgården, eller har jobbat med/mot företag och myndigheter i oljeskadesammanhang?

Vi öbor samlar oss för möten med utsläppsfirman, kommunen, olika företag m fl nästa vecka.

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 26-04-2004, 21:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

TACK ALLIHOP för era inlägg, jag har läst alla med stort intresse.

Tag Preems hemsida med en stor nypa salt - detta är det största utsläpp de haft. Jag hade träff med ansvariga chefen idag, han sade att det var ca 22 kubik.

Det är tjockolja som kommit, men inte den krackade typen. Jag är lovad av preem att få exakta uppgifter. Analyser görs också som kommer snart.

Att media inte skrivit om det och TV inte visat en snutt beror på flera saker - bl a uppgifter som Preems hemsida som var de första som "läckte ut". Vi har inte haft tid att initiera kontakt med media - har knappt haft tid att ta emot dem nu när de vaknat.

Ingen trodde att omfattningen på läckaget eller konsekvenserna var eller skulle bli så stora som vi nu ser, inte vi heller. Först nu ser vi vidden, eller början på vidden. Saneringschefen klassar ön som ett naturkatastrofområde.

Förhoppningsvi innebär det att vi också får större saneringsresulrser hit. jag kan leva med klumparna vid mina båtar och med klickarna på mina stigar - men att se att fågel- och grodlivet mer eller mindre försvunnit är skrämmande.

Men det SKA tillbaka. Och vi ska hjälpa till så gott vi kan.

Men en sak - bedöm inte vidden av en fråga genom att se om den varit i nyheterna eller ej. En massa stort (gott som ont) sker som inte får en enda ruta alls!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 03:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon