CITAT (freddie @ 23-11-2008, 16:21)

Jag är mycket tveksam till detta påstånde. Enligt allt jag hittils hört och läst så är ljusrör mer effektiva. det är därför de kallas för lågenergilampor.
Kompaktlysrör kallas lågenergilampor för att de avses ersätta otroligt ineffektiva
vanliga glödlampor.
Varken HPS eller metallhalogen är glödlampor, de är urladdningslampor, och avger avrundningsvis lika mycket ljus per watt som ett lysrör gör.
Men, för all del, det finns vissa skillnader, även om den är liten jämfört med hur mycket bättre de alla är gentemot vanliga glödlampor/halogenlampor. Effektivast är T5 lysrör, dvs man behöver minst watt-tal T5'or för att uppnå en given ljusstyrka. Näst effektivast, med liten marginal, är stora metallhalogener (250 watt och större). Sen kommer T8 (vanliga) lysrör och sist kompaktlysrör, som är något mindre effektiva än lysrör pga att de är mer veckade, och en del ljus absorberas av det veckade lysröret självt.
Men skillnaden mellan dem är inte särskilt stor; vanligen mindre än skillnaden mellan en bra och en dålig reflektor.
HPS och metallhalogen har oftast höga effekter, och är mindre än lysrör/kompaktlysrör, och kan därför ge högre ljusstyrkor på en given yta än man kan med lysrör/kompaktlysrör. Dvs vill man ha riktigt ljust då är det metallhalogen eller HPS som gäller. HPS har dock som sagts ganska gult och inte särskilt vackert sken, medan en 6500K MH har, i mitt tycke, ett direkt vackert sken - det är ingenting blomman bryr sig mycket om, men vi människor gör det.
Eftersom effektiviteten är ungefär samma för HPS, MH, T5, T8 och kompakter så avger de lika mycket värme per watt - dvs 400 watt lysrör värmer rummet lika mycket som 400 watt metallhalogen - men eftersom de är mindre blir värmen mer koncentrerad. MH/HPS lampor blir alltså mycket hetare än vad T5/T8/kompakter är.
En grej man kanske inte tänker på när man köper mycket starka belysningar är att ovana växter kan få skador på bladen trots att de inte bränns av värmen - fotosyntesen blir så mycket snabbare att bladen skadas av syrebildningen inuti bladen. Det är detta snarare än UV-skador man ibland ser som "solbränna" på växter i fönster när vårsolen kommer igång.
Redigerat av Azur: 23-11-2008, 22:52