CITAT (KURT @ 24-11-2008, 09:58)

De kommersiella kanalerna producerar ju ingen svensk dramatik, det är endast SVT som har kulturprogram, det är endast SVT som har annan sport än bollsport + Formel 1, SVT producerar svenska barnprogram.
Öh, ja, för Kalla Fakta, Oskyldigt Dömd, Friidrotts-VM, och Hey Baberiba existerar ju inte.
CITAT
Alla Public Service kanaler i Europa producerar samma typ av program som SVT gör
Jag tycker nog inte att t.ex. BBC har lika total tonvikt på bred underhållning, men även om så är fallet kan jag fortfarande inte se varför jag betalar skattepengar för att producera breda program som annars skulle producerats med reklampengar.
Ännu mindre förstår jag varför jag betalar för TVÅ public service-kanaler. Eller fjorton, eller hur många kanaler SVT nu driver den här veckan.
CITAT
När media krönikörer recenserar TV-program i tidningen så tar de nästan bara upp program från Public-service TV, och det är bara program från SVT som vinner internationella TV-pris.
Bitvis kanske för att Pappa Staten bestämt att bara ett fåtal kanaler får sändas på okodade på marknätet. Inte mycket idé att recensera program från ZTV som bara en handfull människor ser, liksom.
Fast sen kan jag ju notera att SVT's hitprogram (som t.ex. Dansbandskampen och Robinson) faktiskt är påhittade och producerade av privata produktionsbolag.
CITAT
Eftersom TV4 gör rekordvinster varje år, så verkar det ju inte vara någon brist på reklamintäkter
Nu har jag inte kollat på några år, men för ett par år sedan roade jag mig med att kolla redovisningar från de största reklamkanalerna mot SVTs budget, och åtminstone då hade SVT tio gånger mer pengar att röra sig med än alla de andra kanalerna tillsammans. Skillnaden har kanske krympt sen dess, men du kan kallt räkna med att SVT har mycket mer pengar än någon annan kanal.
Redigerat av Azur: 24-11-2008, 17:02