|
Nu är det gjort! Ja det kanske inte är så dramatiskt som låter men Telia ringde och ville sälja mera TV-kanaler till mig nu. -Ralf vad är du intresserad av, vi har ett stooort utbud av kanaler, frågade uppringare. (Jag hatar denna personliga stil, ungefär som när de frågar hur man mår? Kollega på bygget frågade alltid säljare som ställde den frågan, -e du nån jävla doktor?) Nåväl jag svarade att jag ville se tyska kanaler och gärna en filmkanal med franska och tyska långfilmer. (Jag råkar höra till den minoritet av manssläktet som inte ser på sport) Givetvis hade han inte det jag ville ha. Filmkanalerna visar till 98% amerikanska eller brittiska och lite svenska filmer. Sport finns det i olika former… och Sen har vi dessa testosteronvetenskapsprogram som rullar runt i Discovery. Där kan vi prata om återvinning. Allt går i repris där, många gånger. Är det snabbt, stort eller farligt? Då passar det i Disco-very. Hur som helst konstaterade jag att ett lagom filmpaket skulle kosta ca 250 kr per månad inkl denna årskortavgift. Hmm det kostar ca 50 kr att hyra en NY video film på Videobutiken/macken. Jag kan alltså hyra 5 filmer för samma penning. Ja nu blir det bara det digitala gratis basutbudet för mig hädan efter, dvs SVTs alla kanaler och några till. Ofta när jag sitter o zappar känns det som om jag hamnar på SVT alltid ändå.
Nope, inget torftigt liv. Du har ju valt bort en massa skitprogram, istället för att du missar en massa bra program. Det finns ju inte ens sju bra program i veckan, alltså mindre än ett om dan.
Det är ju vi som baaara har SVT som har ett rikt liv! Välkommen i gänget!
*Ulrica*
23-11-2008, 10:25
Här är en till! SVT, 4:an och 6:an har vi. Det räcker långt! Det finns ju faktiskt annat att göra... (som Odlas forum tex.  ) Visst är det obehagligt när telefonförsäljare kallar en vid förnamn och är sådär äckligt inställsamma och familjära! En gång var det en som tillockmed frågade -Hur är det? i samma ton som när jag pratar med min mamma...
Personligen önskar jag att man kunde välja bort SVT istället. Så trista att färgen flagnar, och dessutom irriterar jag mig på deras lögnaktiga reklam om politisk och ekonomisk obundenhet och påstådda diversitet - SVT har politiskt tillsatt ledning och politiskt bestämd inriktning!
Ja, Discovery är kass, men inte National Geographic eller Animal Planet. 5'an har bättre filmer och program än SVT, och jag vet inte om jag alls kunde leva utan Sci-Fi channel...
Lady Hamilton
23-11-2008, 11:31
Här i "obygden" var det flera år sedan vi kunde se på några som hellst "fria kanaler".............Nä vi har fått vänja oss att betala om vi överhuvudtaget vill kunna se på någon tvkanal. Därför retar det mig att måsta betala Tv-licensen, betala för något som inte finns!
Jag har helt och hållet valt bort att titta på tv. Tycker inte längre att det tillför något. Faktiskt. Det jag vill veta kan jag få på annat håll. Och film hyr jag i butiken. Eller köper.
Ciczi
Aqvakul
23-11-2008, 11:44
TV är ett ganska överskattat medium, tycker jag. Jag tittar allt mindre. Men när jag tittar så är det främst på SVT och i viss mån på TV4.
Åsa, mälardalen zon 2
23-11-2008, 11:55
Jag har också bara de fria kanalerna. Det verkar inte värt pengarna med fler kanaler, det är få program jag skulle vilja se bland köpekanalerna. Mina föräldrar har kabel-TV så vissa program kan jag se där ibland som jag gillar, ex. vad blir det för mat och Hairy bikers cookbook, men jag skulle inte betala 200-300kr i månaden för dessa ofta kan man ju köpa även tv-program numera, man kan ju tom köpa boxar med tv-serier de kommer ju ut i handeln nästan direkt efter att de slutat gå på tv ibland kan man tom köpa boxarna innan de gått klart på tv.
CITAT (Azur @ 23-11-2008, 11:00)  - SVT har politiskt tillsatt ledning och politiskt bestämd inriktning! Vet du vad du pratar om över huvudtaget?? CITAT (Lady Hamilton @ 23-11-2008, 11:31)  Här i "obygden" var det flera år sedan vi kunde se på några som hellst "fria kanaler".............Nä vi har fått vänja oss att betala om vi överhuvudtaget vill kunna se på någon tvkanal. Därför retar det mig att måsta betala Tv-licensen, betala för något som inte finns!  Kan du inte ens se Boxers gratiskanaler?
Lady Hamilton
23-11-2008, 12:09
CITAT (Ralf @ 23-11-2008, 12:03)  Kan du inte ens se Boxers gratiskanaler? Boxer? jag tror att det kan vara någonting som finns i städerna 4-5 mil här ifrån. Vi var bland de första områderna i Sverige som släcktes ner från vanliga (alltså kanaler via antenn) Tv-kanaler Och alla blev tvugna att skaffa parabol för att överhuvudtaget kunna se någonting på Tv:n  och detär nog 3-4 år sedan.
DragonLady
23-11-2008, 12:18
Finns det något som heter Fria kanaler  Jag har för mig att det inte är fritt att titta på några tv-kanaler utan att Alla kostar pengar... Och det är inte lite pengar de ska ha för den skiten de visar i repris efter repris... Nä det var längesedan jag ville betala för skitprogram... klarar mig mycket bra utan det blodsugeriet och ockret..
CITAT (Ralf @ 23-11-2008, 12:03)  Vet du vad du pratar om över huvudtaget?? Japp. Politiskt tillsatt ledning, helägt av staten, uppdraget skrivs av regeringen, medlen distribueras av regeringen. SVT är "självständigt" och "fristående" och har "diverst ägande" på samma sätt som Kungliga Slottet "tillhör oss alla" - det är sant nånstans, på en nivå, men ren lögn på alla andra nivåer. @Dragonlady: Okodade satellitkanaler är gratis. Eller vore det, om man kunde välja bort SVT.
Livet är ju rimligen betydligt mycket mera torftigare för dem som valt att ha en TV, och sedan sitter framför den och blir matade med program i en ordningsföljd som de inte själva kan påverka. Förövrigt är ätet fyllt med "franska och tyska långfilmer", lägger man till det endel faktaprogram från BBC, så klarar man sig mycket bra utan TV, och man ser vad man vill och när man vill.
Whiskuchi
23-11-2008, 16:18
CITAT (Azur @ 23-11-2008, 11:00)  Personligen önskar jag att man kunde välja bort SVT istället. Så trista att färgen flagnar *klipp* Jag håller med, SVT är så tråkigt så kossorna somnar. Tacka vet jag Discovery (ja, faktiskt, trots att jag är kvinna och alltså inte ett dugg målgrupp för deras "Tough guy Sunday"  ), National Geographic och History Channel.
Då jag ha satelit tv,dvs canal digital sedan många år har jag ett visst utbud av kanaler(familjepaket)så jag kan inte väljer bara SVT.Boxer vill jag inte ha.Jag titta inte speciellt mycket på tv men har valmöjligheter att titta på annat ån SVT.Däremot har jag inte canal+ som är dyr och visar samma skit om och om igen och mycket sport vilket jag inte är intresserat av. Det är bra att vi har den möjligheten att väljer.Livet är inte torftigare utan en massa tv kanaler.
Snöflinga
23-11-2008, 19:52
Skulle du titta mer på TV om du inte hade dator ? Jag skulle det helt klart ...
Aqvakul
23-11-2008, 20:02
CITAT (Snöflinga @ 23-11-2008, 19:52)  Skulle du titta mer på TV om du inte hade dator ? Jag skulle det helt klart ... Om jag inte hade någon dator så skulle jag göra en hel del andra saker. Troligen så hade det blivit lite mer TV-tittande, men också mer bokläsande och kanske lite mer motion.....
ingrid fuxwall
23-11-2008, 20:26
CITAT (Aqvakul @ 23-11-2008, 20:02)  Om jag inte hade någon dator så skulle jag göra en hel del andra saker. Troligen så hade det blivit lite mer TV-tittande, men också mer bokläsande och kanske lite mer motion..... Själv har jag valt bort TV och använder den tiden till datorn i stället. Mortion får jag när det är ljust och jag går ut med mina hundar, den ena har obegränsat med energi och tack vare henne känner jag att flåset börjar bli bättre. Sambon låg ju på sjukhus i sju månader - tror att jag såg på TV en handfull gånger under den tiden - Radion lyssnar jag på dagligen
Ja ikväll ser jag på DaVincikoden, Ja bara i studiesyfte alltså! Så det så. Men såna kvalitetsfilmer missar jag sen.... Jämmer o elände!
ingrid fuxwall
23-11-2008, 21:44
CITAT (Ralf @ 23-11-2008, 21:22)  Ja ikväll ser jag på DaVincikoden, Ja bara i studiesyfte alltså! Så det så. Men såna kvalitetsfilmer missar jag sen.... Jämmer o elände! Kan du inte hyra/köpa den sortens filmer eller be bekanta med kanaler spela in dem åt dig. Tycker inte att du ska hänga läpp - du sparar ju en massa pengar och blir snart miljonär denna besparing, förutsatt att du lägger undan summan
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-11-2008, 21:44)  Kan du inte hyra/köpa den sortens filmer eller be bekanta med kanaler spela in dem åt dig. Tycker inte att du ska hänga läpp - du sparar ju en massa pengar och blir snart miljonär denna besparing, förutsatt att du lägger undan summan ja jag kan annars liggga o läsa nån av dom ca 10 böcker som ligger bredvid min säng...
DragonLady
24-11-2008, 01:28
CITAT (Azur @ 23-11-2008, 12:23)  @Dragonlady: Okodade satellitkanaler är gratis. Eller vore det, om man kunde välja bort SVT. Ja det var ju det då... det kan man ju inte, därför finns inte ordet gratis eller fritt när det gäller TV Tycker de kan koda sina kanaler som de andra gör och så får man abonnera om man vill titta på svt.. Det skulle de ju aldrig göra för då hade de ju aldrig fått ihop några pengar utan de väljer ju att suga ut Alla oavsett om de vill eller inte titta på svt.. Istället väljer de att fortsätta förfölja, hota och terrorisera dem som inte har TV.. Jojomensan jag har blivit hotad med att "Då kommer vi och knackar på då" och tittar om du har tv, för de tror ju mig inte naturligtvis... precis som om jag skulle släppa in dem i mitt hem.. eller hur... idioter. Kommer de in på tomten så skickar jag Mufflan på dem .
Tanken med SVT är att de, pga att de inte har vinstkrav, skall producera såna program som andra kanaler inte producerar, och därför måste de finansieras via skattemedel, men i verkligheten funkar det ju inte så. SVT producerar exakt samma program som alla andra, så hela idén faller. Gomorron Sverige, Sporten, Dansbandskampen, Andra Avenyn, Svensson Svensson, Musikhjälpen... Det är nästan bara kommersiellt gångbara program som produceras, definitivt ingenting som reklamköpare skulle bojkotta SVT för.
Det här innebär en snedvridning av hela marknaden: de reklamfinansierade kanalerna producerar såna program för att de måste, skattefinansierade SVT producerar såna program för att ta tittare från de reklamfinansierade kanalerna.
Man kan kanske försvara SVT med att de producerar fler program än de reklamfinansierade kanalerna, men så har de också oerhört mycket mer pengar att röra sig med.
Vill man se den typ av program SVT förmodligen borde producera, kan man försöka titta på satellitkanalen Mezzo.
De kommersiella kanalerna producerar ju ingen svensk dramatik, det är endast SVT som har kulturprogram, det är endast SVT som har annan sport än bollsport + Formel 1, SVT producerar svenska barnprogram. Alla Public Service kanaler i Europa producerar samma typ av program som SVT gör, det är ingen större skillnad om man jämför SVT med endra nordiska Public Service bolag eller för den delen t ex BBC. När media krönikörer recenserar TV-program i tidningen så tar de nästan bara upp program från Public-service TV, och det är bara program från SVT som vinner internationella TV-pris.
Eftersom TV4 gör rekordvinster varje år, så verkar det ju inte vara någon brist på reklamintäkter, förutom de intäkter de kommersiella kanalerna gör själva, så tar ju också programledarna in bra med pengar där på sina extraknäck.
Va bra nu känner jag mig inte se ensam längre Vill inte heller ha skräp och sport i rutan och det innebär att det inte blir så mycket alls. Att hustrun sedan klagar på att jag ser på vad som helt i ZDF viftar jag bort med att det är språkträning. Da Vicikoden är kul att se/läsa som en hypotes tyckte jag i alla fall
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-11-2008, 11:56
I vårt hus här har vi Com Hem Kabel TV. När det nu var dags för omförhandling, så är vi nu också tvungna att ha box. Även några kanaler försvinner. Är i stort sett bara grundutbudet kvar. Men det räcker för oss. Och så kan man ju köpa till en massa olika kanaler. Jag ville också har en tysk kanal men där kan man bara väljer 2. Så nu blir det säkert ZDF, 29 kronor i månaden. Hade hellre haft någon annan kanal men men..... får väl nöja mig med ZDF. Men först måste gubben installera boxen och jag tror det händer först när det är svart i rutan här Och han vill ha mycket sport i rutan Elisabeth
CITAT (KURT @ 24-11-2008, 09:58)  De kommersiella kanalerna producerar ju ingen svensk dramatik, det är endast SVT som har kulturprogram, det är endast SVT som har annan sport än bollsport + Formel 1, SVT producerar svenska barnprogram. Öh, ja, för Kalla Fakta, Oskyldigt Dömd, Friidrotts-VM, och Hey Baberiba existerar ju inte. CITAT Alla Public Service kanaler i Europa producerar samma typ av program som SVT gör Jag tycker nog inte att t.ex. BBC har lika total tonvikt på bred underhållning, men även om så är fallet kan jag fortfarande inte se varför jag betalar skattepengar för att producera breda program som annars skulle producerats med reklampengar. Ännu mindre förstår jag varför jag betalar för TVÅ public service-kanaler. Eller fjorton, eller hur många kanaler SVT nu driver den här veckan. CITAT När media krönikörer recenserar TV-program i tidningen så tar de nästan bara upp program från Public-service TV, och det är bara program från SVT som vinner internationella TV-pris. Bitvis kanske för att Pappa Staten bestämt att bara ett fåtal kanaler får sändas på okodade på marknätet. Inte mycket idé att recensera program från ZTV som bara en handfull människor ser, liksom. Fast sen kan jag ju notera att SVT's hitprogram (som t.ex. Dansbandskampen och Robinson) faktiskt är påhittade och producerade av privata produktionsbolag. CITAT Eftersom TV4 gör rekordvinster varje år, så verkar det ju inte vara någon brist på reklamintäkter Nu har jag inte kollat på några år, men för ett par år sedan roade jag mig med att kolla redovisningar från de största reklamkanalerna mot SVTs budget, och åtminstone då hade SVT tio gånger mer pengar att röra sig med än alla de andra kanalerna tillsammans. Skillnaden har kanske krympt sen dess, men du kan kallt räkna med att SVT har mycket mer pengar än någon annan kanal.
lite fakta
För att få sändningstillstånd måste bolagen ha en viss del egenproducerade program. Det är därför dom bland annat har en massa meningslösa spelprogram på eftermiddagarna, som är billiga att producera.
Ekonomi 2007_________________________SVT__________________________TV4 Antal anställd,_____________________2800,_______________________909 Omsättning,_______________3 748 000 000,_______________3 143 934 000 Resultat,_____________________1 500 000,________________448 149 000 Tillgångar,________________1 079 700 000,_______________2 117 453 000
CITAT (Ralf @ 24-11-2008, 18:00)  Ekonomi 2007 SVT TV4 Antal anställd 2800 909 Omsättning 3 748 000 000 3 143 934 000 Resultat 1 500 000 448 149 000 Tillgångar 1 079 700 000 2 117 453 000 Vet inte om man egentligen kan tala om "omsättning" när det är ett statligt verk, men, för all del, jag får erkänna att TV4 vuxit ikapp SVT. De ljuger helt klart inte om att de är både den mest sedda och den snabbast växande kanalen.
CITAT (Azur @ 24-11-2008, 20:54)  Vet inte om man egentligen kan tala om "omsättning" när det är ett statligt verk, .... Inte första felet du skriver i denna tråd.....
Gossen Ruda
25-11-2008, 08:18
Azur, jag vet inte varför du är så negativ över SVT men du kan väl hålla dig något så till sanningen när du skäller. Följande är saxat från SVTs hemsida:
Är SVT statligt? Nej! SVT är ett public service-företag, som ägs av en stiftelse och som finansieras av tv-avgiften. Det är en apparatavgift och ingen skatt. Man betalar för en apparat oavsett hur många man har. Pengarna går till en fond i riksbanken för att betala public service-verksamheten i Sverige.
Efter godkännande av riksdagen så får sedan de tre public service-bolagen SR, SVT och UR sina pengar. Det finns alltså en sorts ekonomisk kontroll på SVT men det är enbart SVTs företagsledning (inte ens styrelsen) som bestämmer om innehållet i SVTs program.
I en statstelevision, som finns i diktaturstater, är det diktatorn/staten som bestämmer om innehållet i programmen. SVT står fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande.
I kommersiella kanaler som t ex TV4 kan ledningen gå in och förbjuda journalisterna att skriva om nyheter, för att det anses vara ekonomiskt mera fördelaktigt för företaget att vänta med att publicera: http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_m...?version=202837
badabing
02-12-2008, 06:59
Jag som trodde att jag hade koll på de flesta musikprogram,  men Musikhjälpen hade jag inte hört talas om förut. Det har ju inte börjat sändas ännu. men det ser ju riktigt grymt ut. Samarbete med SR o grejer
Anders zon 1
03-12-2008, 15:28
CITAT @Dragonlady: Okodade satellitkanaler är gratis. Eller vore det, om man kunde välja bort SVT. Det är en villfarelse att reklamfinansierade kanaler är gratis. Skillnaden mot SVT är att vi istället för licens betalar för reklamkanalerna genom antingen högre priser på varor i allmänhet (reklamtiden kostar ju pengar för företagen och detta måste finansieras) eller en massa inköp av onödiga prylar som reklamen lurar på oss. Dessutom tycker jag att de ständiga reklamavbrotten är en kostnad i sig. Den tid jag slösar på att se oönskad reklam framför TV:n är också värd en hel del. På flera kanaler går ju närmare 25-50% av tiden till reklam (och som i fallet TV4 dessutom nyhetsinslag för att kunna klämma in ännu mer reklam) under en film - helt outhärdligt tycker jag! För att göra ett tankeexempel: om man jämför med en genomsnittlig lön som kanske ligger på runt 150 kr/timmer så blir det alltså en kostnad på 150 kr i bortslösad tid för EN film som varar 3 timmar med reklaminslag under en tredjedel av tiden. Och det är exklusive de kostnader för onödiga inköp och dyrare varor som jag tidigare nämnt! Ser man 10 filmer i månaden blir det alltså en kostnad i förlorad tid på minst 1500 kr/månad. TV-licensen är på 173 kr/månad (från och med 2009). Man kan ju ställa sig frågan vad som egentligen är dyrast......
Ja idag så blev jag av med många TV-kanaler. Har nu bara några st kvar.
Om detta gick utan krångel? näe Telia-Felia lyckades ju naturligtvis ändå.... för några timmarn senare försvann även bredbandet. Dom sade att det var 1 fel på routern 2 fel på telefoner 3 fel på nätverket 4 deras nät var perfekt
Till slut kröp det fram att när dom tog bort kabel-tv så tog dom bort internet oxå. Dom beklagade detta och bad om ursäkt o sade att dom trodde att detta skulle vara åtgärdat imorgon förmiddag. Dom lovade självmant mig även en kompensation för tidspillan och den skada jag har lidit.
Och den som tror på sista meningen ovan tror nog oxå på tomten!
Farbror Blå
05-02-2009, 17:02
CITAT (Ralf @ 23-11-2008, 21:22)  Ja ikväll ser jag på DaVincikoden, Ja bara i studiesyfte alltså! Så det så. Men såna kvalitetsfilmer missar jag sen.... Jämmer o elände! Ha ha Davincikoden och ordet kvalitetsfilmer? i samma mening haha kass film på en medioker kioskdeckare.. den kan man vara utan, både om man läst boken och särskilt om man INTE läst den. Jag har viasat med 53 kanaler.. en del är toppen för just skräpfilm i massor, en del har bra serier, men du har rätt att SVT har bra program på det hela taget. Nej, stryk det På det hela taget finns många bra program att finna bland SVTs utbud. Lät bättre.
Vi har SVT, Fyran, Sexan, AxessTV, Kunskapskanalen och ska egentligen ha Sjuan också, men den har "trillat bort" och kan inte återfinnas. Jag tittar nästan bara på kanaler utan reklam för jag AVSKYR TV-reklamen och alla avbrott i programmen. AxessTV har många bra dokumentärer, men många repriser.
andersen
05-02-2009, 17:27
Hej Ralf Inga tankar på att sätta upp en parabol? det finns hur många fria kanaler som helst. astra
Nej kommer ej ha behov av parabol, jo kanske för att se tyska kanaler. Ja DaVinci-kode e lika mkt kvalitet som kvalitets-klädeskedjan HM  Idag ska jag i alla fall se polsk långfilm i Access-kanalen kl 22.
godanro
05-02-2009, 21:20
CITAT (Anders zon 1 @ 03-12-2008, 15:28)  Det är en villfarelse att reklamfinansierade kanaler är gratis. Skillnaden mot SVT är att vi istället för licens betalar för reklamkanalerna genom antingen högre priser på varor i allmänhet (reklamtiden kostar ju pengar för företagen och detta måste finansieras) eller en massa inköp av onödiga prylar som reklamen lurar på oss. Dessutom tycker jag att de ständiga reklamavbrotten är en kostnad i sig. Den tid jag slösar på att se oönskad reklam framför TV:n är också värd en hel del. På flera kanaler går ju närmare 25-50% av tiden till reklam (och som i fallet TV4 dessutom nyhetsinslag för att kunna klämma in ännu mer reklam) under en film - helt outhärdligt tycker jag! För att göra ett tankeexempel: om man jämför med en genomsnittlig lön som kanske ligger på runt 150 kr/timmer så blir det alltså en kostnad på 150 kr i bortslösad tid för EN film som varar 3 timmar med reklaminslag under en tredjedel av tiden. Och det är exklusive de kostnader för onödiga inköp och dyrare varor som jag tidigare nämnt! Ser man 10 filmer i månaden blir det alltså en kostnad i förlorad tid på minst 1500 kr/månad. TV-licensen är på 173 kr/månad (från och med 2009). Man kan ju ställa sig frågan vad som egentligen är dyrast...... Inte nog med att det kostar pengar för att köpa olika kanaler. Tänk på all energi det kostar och går åt varje gång man blir förbannad då programmen ideligen blir avbrutna av reklam.
Myosotis
06-02-2009, 18:21
skulle aldrig falla mig in att köpa fler kanaler, jag orkar inte ens se på dem jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|