CITAT (HelenJ @ 24-11-2008, 14:39)

Jag har fått tipset att känna under krukan. Antingen lyfter man ur hela växten ur krukan och tittar/känner på jorden, eller så skär man ett hål undertill så man får in ett finger. Det kan ofta vara kruttorrt upptill medan det är vått nertill, så att bara känna på översta jordlagret räcker inte. Då kan man riskera att övervattna fast man tror man gör rätt. Och de flesta krukväxter dör faktiskt av för mycket vatten! De allra flesta vill hinna torka upp emellan varven.
jag tror inte det är så bra att lyfta ur växten varje gång man ska vattna .
jag har aldrig haft problem med att vattna växter
kaktusar och suckulenter - vintern vill dom flesta vila svalt och stå helt torra , från våren och under sommaren vill dom ha näring en gång i veckan eller varannan och ändå mycket vatten . men dom ska torka upp innan man vattnar igen . och väldräneradjord . dom vill ha fuktigt nere vid rötterna men inte blött .
gröna växter som har gröna skott och stora gröna blad eller känsliga växter - ska alltid vara fuktiga . och dom vattnar man när ytan torkar upp och näring varannan dag eller en gång i veckan . under vintern vill en del ha varmt och en del ha svalt . dom som vill ha svalt ska man vattna efter vinter temp är det +10c ska dom vattnas 10gånger . är dom inne i rumstemp hålls dom fuktiga .
träd,buskar och klätter/kläng växter som är gamla och förvedade - ska under sommaren vattnas men låta torka upp och sedan vattnas igen . man märker det att ytan torkar ut och att man känner i jorden ( eller att växten visar det ) . på vintern samma som ovan eller helt torrt för en del .
lök och knöl växter - vill ha mycket vatten under tillväxten ( hållas fuktiga hela tiden inte blöta ) vattnas när ytan torkar upp . vill under vintern oftast vila helt torrt .
sump och vattenväxter - vill vara blöta under sommaren och fuktiga på vintern .
detta är lite generella regler för några växter , men det jag nyss skrev funkar inte för alla men för dom vanligaste växterna oftast . man märker själv med åren hur det ska vara också .