CITAT (Zidane @ 25-11-2008, 11:14)

Hej , jag har en Chusanpalm ( väderkvarnsp. ) på friland här i GBG ( Hisings Backa vilket betyder zon I eller möjligtvis zon II ) , den står relativt oskyddat i ett radhusområde och har gjort så sedan slutet på september , ca 50 cm ( med blad ) och ser ut att ha klarat de två frostperioderna väl.
Vi har förhållandevis milt klimat här och jag vet inte hur kallt och blåsigt det blir hos er , jag har dock inget skydd och hoppas att det går bra , hyfsad jord är viktigt ( schysst dränering ) och lite tur.
Lycka till.
problemet man får här är regnet och sommar och vinterklimatet .
får du under -10c -12c har du problem om den står ute , men den ser inte skadad ut . när det blir varmt så ser bladen fina ut än men ''spjut''bladet i mitten har ruttnat vilket inte är bra . och då hjälper inte väldräneradjord . och du bör nog skydda den när nästa frostperiod kommer om det blir kallt .
jag har haft en del palmer utan skydd på friland i skåne zon 1-2 . både vintern 07/08(-10c) och vintern 06/07(-15c) dog alla unga palmer som var utan skydd ( en stor klarade den senaste vintern utan skydd, men dog sedan av sork angrepp ca 1m i höjd ) . dom palmer jag skyddade klarade sig .
har du dock en palm som är gammal och väletablerad och en stam höjd på 1-2m så kan den utan skydd i ett skyddat läge klara en zon 1 vinter i skåne/västkusten utan skydd . ev om man bara täcker marken .
har du ingen nederbörd och helt vindstilla ( som i Marias växthus ) så klarar den neråt -15c utan skador . och överlever -18c men då fryser bladen veck .