CITAT (Kee @ 25-11-2008, 09:30)

Maria: Inte för att jag betvivlar din kompetens, den har jag bevittnat flertalet gånger så därom är det inget snack. Men med den bevattningsmetod du beskriver borde inte jorden "lakas ur" väldigt fort då? Kan tänka mig att det funkar väldigt bra för växter som vill stå näringsfattigt (tex orkidéer) men vanlig humushaltig jord borde väl lakas ur väldigt fort och bli väldigt näringsfattig?
Låter man krukan vara i vattnet efter att det slutat bubbla, börja strukturen lösas upp ja, men jorden lakas inte ur på sina näringsämnen, de är ju bundna till aggregaten. Däremot lakar blomman ur jorden. Därför bör man plantera om blomman minst en ggr/år oavsett bevattningsteknik.
Mitt råd i denna tråden gällde annars en blommande krukväxt. Blommande krukväxter vill i regel ha en ordentlig genomvattning utan att stå blöt. En bra metod då är just doppbevattningen.
Sen finns "ebb och flod" bevattning. Man fyller ett fat, väntar en halvtimme och häller av överskottet.
Sen finns det fuktmätare som talar om huruvida man ska vattna eller inte.
Ingen av metoderna är generell för ALLA blommor. Olika blommor har olika krav! Det optimala är ändå att ta reda på exakt hur "just den" blomman vill ha det och sköta den därefter... om man har tid förstås....