Som jag skrev förut så använder jag mig av en fuktmätare, vilket har varit ett av mina bästa inköp..
Även om jag har den mätaren så brukar jag också använda mig av hinkmetoden ibland under sommaren. Men jag har inte så mycket vatten i hinken att krukan kommer under vattenytan, sen vattnar jag i krukan på vanligt sätt, och sen låter jag krukan stå och dra i ca 30 min. När jag vattnar brukar det bubbla ordentligt, speciellt när jorden är varit väldigt torr, vilket lätt kan hända på sommaren.
En del jordar kan verka vara lite "feta", och det är ju då som vattnet bara rinner rakt igenom krukan, och jorden tar inte åt sig vattnet öht, och det är främst i såna jordar jag använder hinkmetoden, för det är det enda sättet jag har provat som fungerar när blomman behöver en riktig jordblöta.
Efter det kan växten stå en lång tid utan att man behöver vattna den öht, så egentligen borde ju jorden bli mindre urlakad eftersom man sedan inte behöver vattna så ofta, för lite urlakad blir den ju vid varje vattning..