|
Bassam: om du läst tråden var det precis det jag argumenterade för!
Maria: Okej, å ena sidan säger du att den i jorden bundna näringen inte lakas ur av doppmetoden, men å andra sidan säger du att man bör tillföra näring redan efter åtta veckor då växten lakat ur näringen hos jorden. Vilket leder till slutsatsen att den näring som ev finns hos en jord "äldre" än åtta veckor är tillsatt, och denna har lätt för att lakas ur jorden.
Jag vidmakthåller ändå min åsikt. Jorden fungerar som en "buffertzon" där vatten och näringsämnen kan "lagras" tills dess att "växten behöver dem", låter man jorden torka ut kan den inte tillgodogöra sig något vatten, låter man den laka ut så kan växten inte tillgodogöra sig några näringsämnen. Detta sker när man har god dränering hos sin jord, då den vattenlösliga delen av näringen sköljs bort. All gödsel man tillsätter i form av pinnar, bollar eller vätska är ju vattenlöslig (annars kan inte växten ta upp dem), denna näring torde ju då lakas ur jorden, istället för att genom jordens buffrande förmåga portioneras ut i lagom takt till växtens rötter.
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|