Ursäkta men inte tycker jag du verkar vara småsnål.
Du verkar ha trädgård mer som yrke än oss andra - du säljer till andra, och då talar vi inte samma språk. Hoppas du är nöjd med dina inköp
CITAT (Jan Lindgren @ 26-11-2008, 20:14)

Hej!
Det är trevligt att det finns fler småsnåla än jag. Jag lägger ner massor med pengar på växter men jag köper hellre fler sorter än köper dyra stora plantor. Även små plantor blir stora med tiden. Jag är road av att föröka växter så jag får igen en del pengar men inte allt. Eftersom jag har växterna som hobby kan jag sälja dem billigt. Lite orättvist mot plantskolorna. Exempelvist så köper jag en massa sorters gentiana för dyra pengar och några år senare kan jag sälja de sorter som fungerat bra här för en tia styck. Det finns en del personer som insett att det är ett bra sätt att skaffa sig många rhododendron genom att köpa småplantor av mig. En kund gjorde så att hon köpte 50 olika för en tusenlapp och satt på tillväxt i ett land för att sedan ha att plocka av när trädgården utvidgades.
Ibland måste man tyvärr betala ganska mycket för en planta. Det finns en del ovanliga eller svårförökade sorter som måste få kosta. När jag köper frukt- och bärbuskar från div länder så kostar de ofta 5-600 kronor. Oftast finns det bara en leverantör i Europa och då är det inget att göra.
Jag är förtjust i hostor och de kan vara dyra men där har jag satt en gräns på 200:- De flesta hostor sjunker kraftigt i pris om man väntar några år.
Om all försökte föröka sina exklusiviteter så skulle vår hobby bli lite billigare.
MVH
Jan Lindgren