CITAT (lissa @ 28-11-2008, 02:12)

Egentligen tror jag att det är väldigt svårt att generalisera eftersom varje växt har egna behov. Jag har som en del av er vet, bytt ut väldigt många av dom vanliga krukorna mot självbevattnande. En av anledningarna är att jag tycker att just fuktigheten blir jämnare, men en del kommer jag inte byta eftersom dom har andra krav, typ kaktusa, fetbladiga och en del lökväxter..b la. Man får försöka se vad var och en behöver, just för att det är så mycket som kan påverka..fuktighet, värme, vind, sol etc etc och det är väl därför man bara kan ge ledtrådar, men inga direkta förordningar......
även kaktusar och suckulentrer trivs väldigt bra i krukor mëd vattenreservoar , överraskande så vill dessa växter ha mycket vatten under vår sommar och förhöst om det är varmt . till hösten och vintern är det bara att inte fylla på då dom ska stå torrt . det är faktikst bättre att dessa typer av växter är planterade i självvattnandekrukor då man kan ha väldränredajord i krukan som hålls torr så att dom ruttnar är minimal och växten bestämmer själv när den vill ha vatten .så som dom har det i naturen ! där rötterna söker sig ner till vatten i marken . men på ytan är det torrt .