Hej!
Jag är student på Antikens kultur och samhällsliv, har precis fixat min fil.kand inom ämnet!! Men tyvärr läser man inte så mycket om växter. Antiken är ju den tidsperiod som omfattar Grekland och Romarriket, dvs cirka 3000 fKr till och Romarikets fall under mitten av 400-talet eKr. Mesopotamien och Egypten brukar inte räknas till Antiken.
De växter som jag kan komma på idag (när jag dessvärre inte har tillgång till någon kurslitteratur) är oliv, vin, fikon, nötter och olika kryddor. Att tänka antiken är i princip att tänka Medelhavsområdet. Vilka typer av blommor man hade vet jag inte.
I Grekland har man, runt olika tempel bland annat, hittat rester av trädgårdsodlingar. I Italiliska området uppstod Atriumhusen som hade trädgårdar. I Pompeji har man gjort fynd av vinstockar som "konserverats" genom vulkanutbrottet. Idag odlar man samma druva på nytt i Pompeji, på försök. Vinet kommer att säljas för dyra pengar!
Intimt förknippat med antiken är ju också olika marmorskulpturer. Dessa är idag vita men var faktiskt målade i starka färger under antiken. Terrakotta och brons var också vanliga material.
Om du går in på www.antiken.su.se så hittar du länkar till olika sidor som handlar om antiken. Där kan du kanske hitta mer information!
Hälsningar Susanna
Såg precis att det kommit ett inlägg från Louise. Bladen heter akantus! Och det är riktigt, det kan verkligen räknas om antika! Bra idé!
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|