CITAT (Myosotis @ 28-11-2008, 22:14)

Tack för länken! Hade inte en tanke på att man skulle kunna ha växten utomhus, men den tål tydligen ner till -14°. Är det någon idé att testa i zon 3? Mot en varm vägg som de skriver, och så får man skydda på vintern när det blir riktigt kallt. Fast det blir väl inga frukter i Sverige?
Men nu ska jag först och främst övertala den att gro. Tyvärr verkar det som om min odlingsengelska är synnerligen begränsad

. Vad är en cold frame?
Kan jag så i en kruka som jag ställer utomhus? Ska det vara frost eller vad när man talar om stratifiering, där står ju 15° sen, det är ju inte kallt? Eller frysen först och 15° sen? Hur länge ska den i så fall vara i frysen?

Kan jag så nu?
jag tror inte den är så jätte härdig , ev att den klarar sig i det långa loppet nere i syd skåne eller västra skåne . härdigare alt men dock mer krävande under sommaren är Diospyros virginiana . men du kan ju alltid testa och skydda den du kommer inte få frukt och den kan nog frysa ner en hel del . att odla den i kruka och vinterförvara i sådär +10c är nog bättre .
jag har för mig att jag sådde sharon en gång den sådde jag varmt och fuktigt . och plantor kom upp . vad dom är nu vet jag inte . men placerar dom annars i kylen istället hade jag gjort än ute . ta fram till våren och så varmt och ljust . sår du ute och dom gror är risken att dom fryser ihjäl av frost . då dom gror i låg temp så är det ju synd om det sedan blir en frost natt . det hände min valnöts sådder en gång dom klarade isg dock men sharon är ju känsligare .