Hej! Sitter precis som några föregående inläggare här och funderar intensivt ....Det första jag tänkte på var boken "Europeiska trädgårdar"eller "Europas trädgårdar" (vad hette den -kanske nåt sånt), Av författaren Anna-Maria Blennow...ingick som kurslitteratur på en kurs i trädgårdshistoria på LTH en gång för länge sedan...ligger fortfarande i mina flyttlådor i uthuset
, Rent ur minnet kan jag liksom övriga nämnt säga de känsliga medelhavsväxterna, citrus, lager, vin, buxbom, agantus...)
Sådant jag också snappat upp här och där är ju ROS0R (det jag räknar till min absoluta favorit;) Ön Rhodos ska ju t.ex. ha fått sitt namn av rosor....Och otaliga kamel/båtförsändelser av rosenvatten/rosenblad ska ha utgått från nordafrika till romarriket, detta för att romarna i sin tur ska ha imponeras av marmorreliefer i grekland, där rosenkulten var stor i förbindelse till dionysos och afrodite (dryckesguden och kärleksgudinnan) Vad för slags rosor, undrar jag fortfarande....(?) De med mest belagda rötter är ju stenrosen och mumierosen.....har inte latinska namnet just nu - men kan kolla om du verkligen vill. Mumierosen har hittats i massor
i gravar i egypten...Damacenerrosor anses väl vara "antikgamla" , enda fyllda rosorna på den tiden....Självaste Herodotos ska ju ha nämnt dem.
Annars kan man ju göra en "modern" antiken-variant....leta namn med anknytning, som ex. madonnalilja, rosen "Leda" , "Poetnarciss" eller alla de blommor som återfinns i symboliskt, religöst motiv i 1200-1600-talsmåleriet....
Unn