Det där med att en katt är/inte är förvildad är inte lätt! Som ägare till flera katter som går ute, då vi bor på en gård på landet, vet jag att flera av dem tycker att främlingar är det värsta som finns. Det gör dem inte till strykarkatter/förvildade för det, även om deras beteende kan förleda en främling att dra den slutsatsen.
För att ha en chans att avgöra om en katt har ett hem eller inte räcker det inte ens att leta efter örontatueringar. Dels kan de blekna (men då syns det i alla fall att det *har* stått något där), eller så kan det vara som med mina katter - de är chippade. . Hade det funnits någon obetänksam jägare här i närheten hade våra katter legat ruskigt illa till!
Å hur ska man förvänta sig att människor, som vår granne; som inte ens kan se skillnad på en långhårig svartvit och en brunmönstrad korthårig katt, ska kunna avgöra om en katt är förvildad eller inte?
Nej, jag tror och hoppas att de flesta jägare faktiskt inte skjuter katter godtyckligt. Å de som vill skada katter gör det varesig de är jägare eller ej.
|