Hej igen!
Jag satte mina Impectafrön i februari och har omskolat en gång. Men som sagt, de verkar ha stannat i växten. Det där med risk för ruttna halsar har jag också läst och ska tänka på, hur är det med sol? Jag har ett fönster med sol hela dagen och det tycker jag är lite väl häftigt för de flesta småplantor men vad kan en skocka tänkas föredra? Jag får väl annars avvakta ett tag, de lever ju i alla fall och det vore väldigt kul att få upp en stor planta!!
Jordärtskocka hade jag för första gången förra året och den växte ju utan problem. Förra året köpte jag en färdig planta men i år satte jag egna knölar från den i krukor och de småplantorna sköt i höjden och blev rätt rangliga. De ställer jag ut i västerläge nu varje dag, typ av tidig avhärdning tänkte jag, så kanske de stannar av lite på höjdtillväxten och tjocknar till i stammen...
Annars har vi planterat sparris i år som jag köpte på mässan i Älvsjö - håll en tumme! Vi gjorde som det stod i beskrivningen vi fick, la rötterna i ca 16 cm djup grop, la på ca 6 cm jord på det och ska lägga jord på allteftersom när skotten kommer. Västeråsleran kanske inte är deras favoritplats direkt men den är vad jag har, de får hålla till godo....
Mvh Maria
|