CITAT (CillaM @ 01-12-2008, 18:22)

Man behöver INTE dissekera pantersniglar för att vara säker på att de är pantersniglar, teckningen de har på kroppen med färgen grått och svart betyder att det ÄR en pantersnigel, det är en helt egen art. och man måste vara blind för att blanda ihop pantersnigel med spansk snigel. Däremot kan det vara svårt att avgöra om svensk svart skogsnigel jämfört med spansk, en svensk svart skogssnigel kan också vara helt vit, och den kan vara svartbrun. Googla gärna flera gånger på nätet för att få mer information och jämför sedan till sommaren. Det finns många olika sorters sniglar och många oskyldig får sätta livet till i villfarelsen. Att kalla ett djur för elaka jävlar är väl ändå att ta i Ciczi, det gör ju bara det den är 'programerad' att göra, äta och föröka sig. Precis som vissa människor.
Nej man behöver inte dissikera pantersnigeln. Jag uttryckte mig något oklart där. JAg menade att för att vara säker på att det är spansk skogssnigel och inte någon annan som är lik denna så måste man dissikera. Men jag rekommenderar inte folk att dissikera själv.
JAg tycker inte att det är att ta i att kalla djur en elak djävel. Särkillt inte när jag fick hela trädgården söndertuggad. Jag står för det jag har sagt.
//Ciczi
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"