Bra skrivet, Gunilla! Det är verkligen sant att en människa är så mycket mer än sitt arbete. Men när jag var arbetslös märkte jag att många inte ser det på det viset. "Har du fått något jobb än?" var ofta det första folk frågade när man träffades, vilket i längden blev mer jobbigt än att inte ha så mycket att göra. Den som inte hade något jobb hade tydligen inte samma värde. Det borde inte behöva vara så!
Ordet "utanförskap" förknippar jag bl a med mobbing och utfrysning, något jag fick känna på i skolan. Mer eller mindre dolt förekommer det också i andra sammanhang. Jag har t ex varit med i två föreningar som var uttalat negativa till att synas utåt och ta in nya medlemmar. Båda är nu nerlagda, för när de gamla trogna hoppade av en efter en fanns ju inga som kunde ta över. Varför man stängde ute folk som var både intresserade och duktiga förstår jag fortfarande inte. Kanske glider jag ifrån ämnet nu, men min åsikt är att man bör låta alla vara med och inte stänga ute någon. Oavsett om man har jobb eller inte.
Olle
|