Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Torkning av Basilika
          uno
          Inlägg 15-07-2008, 18:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Hur gör ni när ni torkar Basilikablad? Jag har hängt upp knippen i uterummet, torkar inte. Jag har torkat bladen i svamptorken men det tar ju väldigt många timmar innan de flesta bladen är torra.
          M.a.o. är det vanligen svårt att torka just Basilika och är det vanligt att det tar betydligt längre tid att torka Basilika än andra krydväxtblad.

--------------------
          unozon1-2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          BroderBotanik
          Inlägg 06-12-2008, 13:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 19 667

Jag skulle gissa att bästa torkningsmetoden av basilika skulle vara den man använder för att torka cannabis.
          Vid liten mängd: Tag 2 tallrikar och fyll den ena med växtmaterialet, lägg sedan den andra tallriken uppochner över tallriken med basilika. Ställ dom på en kylig och mörk plats som tex under sängen.
          Efter 1 dag tar du upp dom och sprayar/skvätter lite vatten över dom, sen ställer du tillbaka dom som dom var.
          Dagen efter det här tar du ut dom och plockar fram 1eller2 burkar med lufttät packning
          (tex gamla syltburkar med spänn-grej på) Och fyller dom med basilikan. Stäng locket och kasta in basilikan i frysen. Efter ungefär 12 timmar tar du ut det från frysen och märker då kondens på insidan av burken.
          Öppna locket och häll ut basilikan på en tallrik(ingen tallrik över) och lägg den på en mörk kylig plats.
          Efter exakt 12 timmar kastar du in det i burken och kör in det i frysen.
          Repetera dom 2 sista stegen, (kasta in i frysen lufftätt, ta ut o lägg på öppen tallrik i mörk kyla.) varje 12e timma ända tills du inte längre ser NÅGON kondens eller fukt på insidan av burken när du tar ut den ur frysen.
          Sedan ställer du burken i kylen och låter stå, destå längre destå bättre eftersom du på så sätt drar nytta av de aerobiska bakterier som tar bort klorofyll! Servera vid valt tillfälle!!!!!

//// Anledningen till att man stänger lufftätt runt växten och behöver mörker är att man då omvandlar/reducerar Klorofyll(ett ämne som ger växter sin gröna färg och fångar upp vatten, koldioxid och solljus som den sedan skickar vidare för omvandling till socker kolhydrater och syrgas) Detta ämne ger växten en konstig bismak som kanske inte är lika lätt att märka av om man inte jämför sida vid sida genom tillexempel rökning, men som definitivt gör skillnad. Tex; Cannabis som inte är torkat på detta eller liknande sätt säljs i princip inte eftersom att det gör så ont i halsen pga klorofyll, det behöver inte smaka jättestarkt; det har oftast en bismak som smakar ungefär som man kan tänka sig att det hade gjort att röka HÖ. Detta ger förmodligen en stor insikt i hur viktigt det är att även torka sina kryddor på rätt sätt. Man vill inte äta klorofyll.
          Cannabis blir t.om mer potent när man gör detta, eftersom att en biprodukt vid namn cbd omvandlas till thc som är huvudämnet i drogen. Jag vet inte exakt vad som händer i tex basilikan dock, men som med alla växter bryts klorofyllet ner vilket get ger söt smak utan en rivig smak som man ofta kan känna när man äter helt färsk krydda - jättegott oftast, men inte sådär särskilt om man torkar den och lämnas med den riviga smaken utan det söta. Anledningarna till att man inte vill torka i microvågsugn är många.

Tex: Reducerar inte klorofyllet,
          "omvandlar inte ämne A till ämne B <-- vet inte hur det ligger till med basilika i denna fråga",
          Fukt och eventuell näring kan finnas kvar i växtmaterialet
          All smak bevaras inte, smakämnen vaporiseras av värmen

Jag tror inte att gubbarna på "kockens krydda" använder en microvågsugn helt enkelt.

Tack för mig, jag vet att jag är lite sen med posten men var tvungen att dela med mig av lite kunskap eftersom att det förmodligen finns många här som tycker att det hade varit roligare med hemmaodlad krydda som har dubbelt så bra smak som den hittils har haft.

// Simon på broderbotanik.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 20:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon