Jag försöker undvika giftiga växter i trädgården men har ändå både änglatrumpet och stormhatt. Självklart skall man vara aktsam om sina barn, men jag är egentligen ingen stor älskare av att skydda barn mot allt. Barn, även små barn, har en ganska bra inbyggd radar mot fara. Det är ofta bättre att låta barn lära sig bedöma och hantera en ev fara, t ex att gå i trappan själv, att klättra upp på bordet, och ner, att pröva skära grönsaker eller frukt med en riktig kniv. Då ser man snart att de växer med uppgiften. Ett barn som skyddas och som sedan får tag på den eftertraktade och "farliga" kniven, skär sig dock ganska lätt.
Jag är med i en mailinglista som förespråkar ett mer naturligt förhållningssätt till barn, där man skapar trygghet hos barnet genom att amma länge, bära barnet och samsova. Man skapar också trygghet genom att lita på barnets förmåga. Tyvärr är ju dock inte kemikalier något som vi levt särskilt länge med och därför kan det vara en poäng att skydda barnet mot dem. Giftiga växter smakar ofta (inte alltid) så illa att inga barn vill äta dem, men där kan man också diskutera hur man bör handla, det gör vi på vår lista.
http://www.activebabycare.com/tidning/En länk för att komma till en sida om attachment parenting (AP)!
Själv kan jag tycka att det är märkligt att man inte tvekar en sekund att köra bil med sina barn utan att ifrågasätta hur farligt det är, medan många menar att man är en oansvarig förälder som inte har säkerhetsanordningar i hemmet och har giftiga växter i trädgården....