Har du några "lånevillkor" - ett blad med finstilt om hur lånet fungerar och vilka villkor som gäller? Om du har det så står det säkert där någonstans om avtalsförlängning. Om du inte har några villkor - då undrar jag om det inte är öppningen för att komma ifrån bindningen - tror nämligen att banken måste ha sådana villkor skriftligen.
Om (mot förmodan) min bank skulle få för sig att hitta på sådana idiotiska fasoner som att bind lånet i ytterliggare tio år utan att först skicka ut ett skriftligt kontrakt - skulle jag:
1) Omedelbart gå in på banken och röra upp himmel och helvete ända tills jag fick dem att gå med på att kostnadsfritt lösa bindningstiden på ALLA lån och ha rörlig ränta. 2) Gå runt till ANDRA banker och be om "offert" eller vad man skall kalla det på att ta över alla mina bankaffärer, räntor, avgifter för bankkort mm mm ALLA kostnader påverkar ju, inte bara räntan. 3) När jag hade skaffat mig detta underlag, hade jag gått tillbaka till min bank, kavlat upp ärmarna och frågat om de ville ha kvar mig som kund, och vad de tänkte göra åt det!
--------------------
|