CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2008, 19:20)

Hej Henriks!
Håller helt med dig. Det gäller dock båda sidor. Sedan kan man alltid fundera om det är rimligt att GMO är orsaken eller helt vanliga strukturella problem som många småbrukare i alla länder råkar ut för. Vi har haft samma svåra omställning av jordbruket i Sverige men här har vi inte haft ockerräntor på över 30 % mer än några månader.
MVH
Jan Lindgren
Visst, det gäller båda sidor, men håll med om att om man upptäcker en icke vinstdrivande miljörörelse av något slag bakom en utredning, är den i alla fall något mer trovärdig än en som är finansierad av ett börsnoterat multinationellt kemiföretag. Speciellt om utredningen sägs bevisa ofarligheten i företagets produkter.
Problemet med i princip ALL genmodifiering är att vi inte vet
exakt vad det innebär i hela näringskedjan. Att en genmodifierad gröda tillåts spridas i naturen är för mig en gåta - OM eller NÄR man upptäcker några negativa effekter, tex en sjukdom på människor som bara visar sig i tredje generationen, DÅ är det så dags att göra något åt det!
Min åsikt är att i samma ögonblick man började använda genmodifierad mat, har man lagt över ansvaret för arten människas fortlevnad på modern vetenskap. De ev. skador som orsakas av genmodifieringen måste genmodifieras bort osv.
Bara att hoppas att den vetenskapen finns kvar när den behövs - annars är det ridå för hela mänskligheten.
Jag har inte kollat något efter trovärdigheten i trådens ämne - varken i ena eller andra riktningen, ovanstående är min principiella inställning.
Redigerat av henriks: 07-12-2008, 20:36