CITAT (Azur @ 08-10-2008, 11:56)

Fällor betade med potatis eller morot brukar rekommenderas - gräv upp en hög så du ser gången, sätt fällan där, och placera en hink, kartong el dyl skydd över (så inte katter, fåglar etc kommer åt fällan). Sorkar är stora, så använd stora råttfällor, små musfällor dödar inte en sork.
Jag provade f.ö. jordnötssmör som bete, det funkar väldigt bra mot möss men inte alls mot sork.
Det finns sorkgift att köpa, men det verkar vara hårdare reglerat än råttgift, och farligare för övriga djur. Giftet placeras i plaströr (för att skydda andra djur) och läggs ner i en sorkgång. Vanligt råttgift fungerar inte mot sork.
Det allra bästa vore egentligen om man kunde få en familj vesslor att bosätta sig i trädgården, men hur man skulle bära sig åt med det vet jag inte. Huggorm är också bra på att äta sork, och ganska lätt att få att bosätta sig i trädgården, men är förstås giftig. Om man bor lantligt kan det vara idé att sätta upp några
kattuggleholkar.
Hej.
Angående fällor så har jag provat lite olika varianter,betat med morot men det verkar som sorken känner på sig att det är något skumt utanför hållet.Har grävt en grop precis som du säger och ställt både saxfällor och diverse andra fällor.
Men det intressant är när man kommer för kolla fällorna,så har dom grävt upp nytt jord framför fällan.Kan ju vara oxå att jag har fel teknik,men brukar frilägga ungefär 30cm av gången sen lägga fällan.
Det jag har lyckats med är att störa den(tror jag) för den gräver inga nya håll utan använder sig av 2st håll hella tiden.
Vad tror ni om karbid tänkte prova det som nästa steg?
MvH