CITAT (agnetazon1 @ 09-12-2008, 07:51)

Jag som bor i Skåne kan odla denna fantastiska växt utomhus, blommade i år den 1 april. Vet ej hur långt upp det kan fungera, men det finns sorter som tål rejäl kyla. Nu har jag tre olika, och alla har knoppar. Det ska bli så spännande och se vilken som blommar tidigast och när. Jag har inte gett någon gödning ännu, får väl se till våren om det behövs.
jag odlar också dom ute åretrunt i skåne zon 1-2 med viss skydd några vintrar. men alla tål inte frost en del tål -3c -10c och en del tål -23c -25c, ska man odla dom på friland ska man odla dom i ett skyddat och varmt östläge i fuktighets hållandejord och med skydd kan det funka upp till zon 3-4. utan skydd och härdigaste sorterna till zon 2 och inte ens i zon 2 om vintern blir normal/kall är dom säkra. vilket har gjort att jag har fått skydda mina. knoppar som visar färg tål inte frost så dom får man skydda om det blir sen frost lika så kan det vara bra att skydda den mot solen. men kan man ha den på friland så får man en väldigt vacker växt!.