CITAT (Solstorm @ 09-12-2008, 15:26)

Nu testar jag att skicka bilder, får se om jag kan. Kameran är ingen höjdare så det är svårt att ta bra närbilder. Det går säkert att göra någon inställning på kameran så att det blir bättre fast jag är inte så intresserad av att lära mig.
DSC03735.JPG ( 148.37k )
Antal nedladdningar: 24
DSC03733.JPG ( 138.96k )
Antal nedladdningar: 46
DSC03732.JPG ( 148.16k )
Antal nedladdningar: 46Jag läste i länken att de ska ha 17 timmars belysning. Jag har höjt till 15 timmar nu. Är det någon som vet om det måste vara 17 timmar? Jag har en plastpåse över tråget som jag tar av och vränger ibland. Det blir ju mycket kondens och den stjäl ju ljus.
Det är Cunninghams White jag har sått. Eftersom den blommar tidigare än de andra så är jag rätt säker på att den inte har korsat sig utan att avkomman blir densamma.
Jag byter gärna Eva. Vi får väl se om de klarar sig. Tydligen så kan man inte förvänta sig att de ska vara större än tre centimeter till sommaren.
För massa år sedan försökte jag ta sticklingar av den där vanliga lilarosablommande parkrhododendron men misslyckades. Däremot så är den enkel att ta avläggare ifrån, kanske därför som den är så vanlig. Tyvärr så är jag inte så förtjust i den färgen, men jag tar avläggare som jag ska ha på en avlägsen del av tomten. Jag kommer att såga av en del grenar på den efter den har blommat nästa gång. Du kan gärna få dem och exprimentera hejvilt med dem för det är inga dyrbarheter som man behöver vara rädd om.
Ledsen, men så mycket Cunninghams white är det inte säkert att det blir, men förhoppningsvis snarlika. Cunninghams är ju en korsningsprodukt, så vilka gener som helst som finns i bakgrunden kan komma fram. Vem vet, du kanske får fram något bättre?! Rhododendronplantor växer oerhört långsamt. Med lite tur är de ett par centimeter till hösten. Blommar troligen som tidigast i sexårsåldern, det kan gå fortare men lika gärna myyyycket långsammare till blomning.
Christer.