Ja, jag vet, jag är gammalmodig. Jag har inget betalkort och vill inget ha heller, tycker årsavgiften är en onödig utgift. Idag skulle jag tanka där jag brukar tanka, oftast har jag betalat i sedelautomaten för de mackarna brukar vara billigast, men just här brukar jag ofta gå in och betala kontant, praktiskt att tanka full tank ibland så slipper man tänka på det sen.
Gick alltså in och sa "Hej, skulle du vilja öppna fyran?" - Då säger hon "
Nej"! Jag blev så paff! Sen förklarade hon. "Tyvärr kan vi inte göra det längre, det är bara betalkort som gäller nu." Jag tror faktiskt jag stod och gapade. Ingen kontanthantering alls, dvs sedelautomaterna är också borttagna!!! Hon tyckte själv inte alls om det, men Hydro har bestämt att det ska vara så. Det är fel på min bensinmätare, men enligt mina beräkningar borde tanken vara väldigt tom. "Jaha, jag får väl gå hem då", sa jag. "Du är den andra som säger det idag", svarade hon.
Jag kom hem, och jag har ju reservdunk i bilen också. Får väl se hur långt jag kommer i morgon bitti då.
Problemet är att jag faktiskt inte vet var jag kan tanka istället. Jag kör väldigt lite, på vardagarna hämtar jag min daghund (8,4 km enkel väg, ingen bensinmack i närheten), och en gång i veckan kör jag igenom Ljungbyhed där denna hydromack ligger. I Perstorp tror jag inte det finns någon mack kvar där man kan tanka för pengar, dessutom är bensinen där mycket dyrare. Återstår Klippan dit jag bara kommer någon gång då och då (över 2 mil dit). Macken där där jag förr brukade tanka tar också bara kort nu, men jag kan ju hoppas att det finns någon annan. I framtiden får jag köra här hemmavid tills bensinen tar slut för att sedan köra till Klippan bara för att tanka. Nästan 5 mil i onödan!!

De tvingar en att skaffa betalkort fast man inte vill ha.

Vilket kort är billigast? Har ni några tips? Jag tog även en folder för ett hydrokort (rätt sjukt egentligen: ska jag stödja dem som tack för att de gjort mig så förbannad!), kan det vara ett alternativ? Hur gör ni när ni tankar, är det så här överallt eller har alla människor betalkort nuförtiden? Här kostade bensinen 10:44 idag, vad kostar den på andra ställen? Statoil t.ex. brukar vara jättemycket dyrare väl?