Ja, Moulin Rouge är en underbar film!!!
SANNA> Angående thujonhalten i Systemets absintsorter så ställde jag följande fråga och fick svar:
------------------------------------------------------------------ Hej Systembolaget!
Jag har frågor om Absintsorterna som ni säljer... Är de tillverkade efter de gamla recepten, och i sådana fall, innehåller de thujon eller är de thujonfria? Vad jag hört så ska det finnas förädlade malörtsvarianter utan thujon. Innehåller Absinten ni säljer thujon?
Tacksam för svar
Christoffer
****************** Hej!
Tack för ditt mail.
De Absinthsorter som vi säljer på Systembolaget tillhör inte de gamla sorterna med Thujon, de är förbjudna. De nya sorter som nu säljs över hela världen har förändrats så att thujonet är så lite så att det kan inte skada hjärnan på samma sätt som den gamla. Thujon ingår i malört.
Med vänlig hälsning Harald Renström Kundtjänst Marknad & Kommunikation Systembolaget AB 103 84 Stockholm Besöksadress Kungsträdgårdsgatan 14 Växel 08-789 35 00 Direkt 020-85 85 00 Fax 08 789 27 45 www.systembolaget.se>http://www.systembolaget.se/>
---------------------------------------------------------------- Har inte provat någon grön Absint, men däremot ett tjeckisk blå. Undrar vad för tillsats de har lagt i där!
Apropå thujon så sägs den ha en svag bindning till THC-receptorerna som även cannabis påverkar. Däremot är Thujon giftigare på nervsystemet.
|