Hej,
Kul att se, att fler försöker föröka roddisar. Jag har sått rhododendron varje i år i över 15 år och har förstås fått massor av plantor. Lämplig såtid är mitten-slutet av januari. Jag brukar så i fin torv och sätta krukorna i ett söderfönster med plastpåse över. Ljuset börjar komma tillbaka då och det räcker till för de små plantorna, som växer väldigt långsamt. När plantorna har grott, klipper man några hål i plastpåsen och efter ca en månad tar man bort den. Man måsta vakta på att det inte möglar i sådden. Om det gör det, får man ta bort de angripna plantorna och ev. spruta med något svampmedel. Framåt sommaren brukar jag skola om dem och mot slutet av sommaren planterar jag ut dem på friland. När plantorna är 3 år, kan en och annan komma med en blomma. Efter 4-5 år blommar många. Jag har oftast samlat frö i planteringar, där det finns många olika roddisar. På så sätt får man plantor med väldigt varierande arvsanlag. Här har det uppstått blomfärger från det ljusaste äppelblomsrosa till blodrött. De frösådda plantorna blommar oftast lika fint, som de plantor man köper för dyra pengar och de växer faktiskt ganska fort efter de två första långsamma åren. Sådd är ett trevligt och lönsamt sätt att få många plantor.
Hälsningar Janne56
|