CITAT (BroderBotanik @ 17-11-2008, 14:27)

Alla växter ur potatissläkten som tex belladonna o änglatrumpet osv kan ni ta bort från listan direkt. Det krävs ingen liten dos av det för att dö om man säger så...
mjöldryga kan ni ochså räkna bort, rätt svårt att dö av lsd till att börja med.. om man inte tar jättemycket och hoppar från hustak.
Ja ni kan nog räkna bort dom flesta svenska svampar. Röd flugsvamp till exempel är det många som äter för ett rus, det handlar bara om hur man tillagar det. Toppslättsskivling är ur ett släkte som är innehåller dom vanligaste hallucinogena svamparna som finns och är det är jättevanligt att folk tar dos x 8 eller liknande utan men för livet. Så man kan inte bara räkna på hur giftig en växt är och tro att man ska dö av det. Det måste vara något som stoppar blodcirkulationen
För att en växt ska räknas som den dödligaste i Sverige tycker jag att det inte ska göra någon skillnad hur man intar den eller hur man preparerar den.
Den dödligaste är väl då förmodligen papaver somniferum eller Ricinus Communis Gibsonii... risinträd...
När det gäller mjöldrygan har du tyvärr fel; jag tror att du förväxlar LSD med lysergsyran. Men
det är inte den som är farlig i mjöldrygan utan ergotaminet, då det just är något som stoppar blodcirkulationen och kan ge kallbrand som man kan dö av om man inte amputerar.
Jag har själv provat ergotamin-tabletter och även en liten dos gör väldigt ont i händer och
fötter (sämre blodcirkulation).
Papaver somniferum är det nog väldigt svårt att dö av, då svenskodlad papaver somniferum
inte producerar nog med morfin i sin saft. Utländsk opievallmo innehåller mer morfin, men
det räcker ändå aldrig med en enda växt för att dö. Ur varje planta kan du max få ut 80mg
opium, och det är max 8mg morfin, och med tanke på att magen bryter ner en stor del av
morfinet, så skulle jag inte räkna papaver somniferum som särskilt giftig, men däremot väldigt gt farlig på så sätt att det kan ge ett starkt beroende.
Men som vanligt så är individuell känslighet att ha i beaktande. Jag har stött på en kvinna som tog en enda värktablett med kodein i och fick andningssvårigheter.
Lustigt nog, med alla giftskriverier om växter ur potatisfamiljen, så minns jag att en
man (när jag var i hemtjänsten) hade en flaska mot nervös huvudvärk, som var baserad
på belladonnaextrakt och barbiturater! Och det fanns på svenska apotek förr i tiden.
En blandning som ingen läkare skulle skriva ut idag (fast den finns nog garanterat inte längre).