CITAT (Jan Lindgren @ 12-12-2008, 17:59)

Hej!
Det fungerar utmärkt med en glasburk och sand. Precis lika bra som en blötbädd fungerar. Vitsen med en glasburk är att man ser hur hög vattennivån är. Närngslösningsnivån får inte vara för hög utan näringen stiger med hjälp av kapillärkraften.
Du kan använda samma teknik med stenull. Ställ krukorna i en näringslösning som är ett par cm djup.
Att odla i vatten från akvarium eller fiskodling är en mycket välkänd teknik som använts länge. I Sverige har vi en abborrodlare som använder den tekniken. Jag har provat att odla växter i ett sandfilter som renade vatten till vår tilapiaodling. (Oreochromis mossambica X hornorum) Har du fisk i tanken så finns det ingen anledning att ha det mörkt. Du kan hitta massor av information om aquaponic eller sök på tilapia. Tilapia odlas relativt mycket i USA med hjälp av växtodling som renar vattnet men det verkar som växterna ger större inkomster än tilapian.
MVH
Jan Lindgren
Jag vet inte riktigt hur ni menar med en glasburk och sand. Men rötterna lär inte växa i vattnet eller i sand väl? Hur skulle det då få syre? Att stenull används till det, det vet jag. Jag har sett en del olika varianter av passiva hydrosystem. Jag antar att jag missförstår

Sedan om jag skulle ställa en genomskinlig glasburk under stark belysning så tänker jag mig att algerna skulle trivas väldigt väl?
Det jag tänkte på när jag sa att jag inte trodde att det var rätt sorts näring så är det näringen jag använder till mina akvarieväxter. Jag använder PMDD och det är ju inte samma näringsämnen som jag använder i mitt hydrosystem förutom spårämnena.
Det där med att odla i vatten från akvarium eller fiskodlingar låter intressant. Du får gärna länka om du vill. Det där med fisk i tanken stämmer ju såklart. Jag har det ju just i akvariet xP Men när jag har i näring i tanken så öser jag ju i en del. Mår inte fiskarna dåligt av ett så högt EC-värde eller är det kanske inga problem? Jag har ingen koll på EC-värden i akvarium eftersom det känns som någonting man inte behöver ta hänsyn till om man har mjukt vatten.
Redigerat av Nauti: 12-12-2008, 18:40