CITAT (Monchichii @ 13-12-2008, 21:11)

Hej,
Jag har sett att vissa affärer börjar sälja Azalea i kruka.
Nu undrar jag är inte det lite tidigt, trodde att Azalea var en vårblomma?
Hur lände kan de hålla sig inomhus och vad borde man tänka på?
Kan man plantera ut dem under våren om de fortfarande håller? eller är det någon annan sorts Azalea ute?
nej den du köper till jul är höstblommande eller vinterblommande.
Azalean vi köper till jul är hybrider med andra sorter med olika härdighet. jag har exempel en jute som klarat sig. annars tar jag in dom innan frosten kommer.
har du den inne och köper den nu under hösten-vintern så ska den stå ljust och svalt då håller dom som bäst och alltid vara fuktiga.
efter den blommat klart så placerar du den svalt.
så här sköter jag min ( som jag nu sparat sen 04-05)
Vår - i feb-mars planterar jag om den om det behövs i roddisjord och blandar upp med små leca också. placerar det sedan ute i östläge när det är i skuggan ca +5c (tar in vid frost!).
Sommar - efter frostrisken är förbi placera den ute dygnet runt och håll den fuktig hela tiden!, ge näring utan kalk en gång i veckan från maj till juli. snart börjar den få nya knoppar! och dom långa gröna skotten som kommer ska du toppa ovanför ett bladpar.
Hösten - knopparna kommer att växa mer och mer! ha kvar den ute så länge det går, ta in vid frost men sätt ut den på dagen igen. när det sedan blir för kallt ute så ta in den och sätt den i ett svalt och ljustfönster i okt-nov börjar den att blomma om inte så börjar den istället att blomma i jan-feb.
bild på min som har blommat sedan slutet av okt och gör än!
http://www.pixbox.se/pic_show_id24758587.html
Redigerat av flaxss: 14-12-2008, 13:06