CITAT (gammelnalle @ 14-12-2008, 17:05)

???? firar vadå???? Julen??? Midvinterblot?
b
Vi firar att solen kommer åter

att vintern börjar gå mot sitt slut, det är ju vintersolståndet. Och vist, midvinterblot kan man också kalla det, fast vi inte blotar i blod o hemskheter som en del tror. Bara är tillsammans och har en fin stund utan en massa krav på presenter osv. barnen får i o för sig inga dyra julklappar på julafton heller, det har jag inte råd med. Och så vill jag dra ner på det, vi kan och vill inte även om det gått, tävla med kompisarnas föräldrar om skotrar ny slalomutrustning, musikinstrument för ett antal tusen osv. Sånt får de om och när jag har råd och då blir det begagnade saker.
Tycker om att fira vintersolståndet men den vanliga julen har blivit lite förstörd, julstämningen har svårt med köpmännens införande av julsaker i oktober och vart tog advents-skyltningen vägen? Finns ju kvar på ett sätt, om man gillar att bli mer eller mindre överfallen av tomtar som säljer lotter och döv av skränig musik ur högtalarna. alla måste ju se till att just deras hörs mest.
Så vår 'riktiga' dag känns mer äkta för mig och för de stora, lillkillen vill så klart ha julklappar men om han fått dom den 21 skulle han nog inte bry sig om julafton. Det känns lite som att julen spelat ut sin roll ( fy så hemskt ) .tror det kommer vända snart, det har blivit för kommersiellt och jag har en känsla av att det kommer bli fler alternativa jular och så kommer vi så småningom tillbaka till julen som den var för 50- 60 år sedan. God mat och samkväm och kanske ett par lovikka-vantar (hemmagjorda) i paket och alla är nöjda med det.
Redigerat av freya: 15-12-2008, 08:17