Nu har jag skrivit dethär inlägget med så många avbrott, så diskussionen säkert har löpt vidare 1 km utan att jag vet vad ni skrivit. Förlåt alltså, om dethär verkar lite avigt:
Sorgligt,
Gunilla, att din bagge är sjuk! Vad jobbigt det måste vara att ha 4 magar att ha ont i. Jag vet hur bekymrad man blir. Hoppas din veterinär förstår sig på idisslare.
Bra sagt, Markus! Du skrev: ..."Men jag tro det är så att har man tex 5 får så blir de husdjur, har man 50 så är de anonymare som individer och man kan nog tänka sig att äta några bagglamm men ändå känna att det är oki för man vet att de hade det bra under sitt liv då de fick leva fritt och naturligt." Jag vill tillägga: Tackorna som man lärt känna under flera år, hjälpt med lamningen och skött om när de varit sjuka, de är ju allt annat än anonyma. De är personligheter. Dem äter man inte.
Vad som gör mig riktigt irriterad i en debatt är när någon uttrycker grova generaliseringar. Jag vill t.ex. inte buntas ihop med världens alla djurmisshandlare, som om alla som har djur och äter kött förtjänar att kallas mördare.
Men det är mycket jag inte begriper i den sortens diskussion. Jag får en otäck känsla när djurrättsaktivister "av kärlek till djuren" släpper ut minkar och rävar ur deras burar. Hur tänker de? Nej, jag tycker inte man ska ha pälsdjur i bur överhuvudtaget, men att släppa ut dem i naturen är väl att sprida ut djurplågeriet? Jag har själv sett hur snabbt och skickligt de förvildade minkarna simmande angriper sjöfåglar. Jag fattar inte heller hur man resonerar då man stänger av elen i ett hönseri, så hönorna dör utan vatten och frisk luft, en långsam och plågsam död. Men obs! jag påstår
inte att alla vegetarianer är terrorister.
Jag fattar inte heller hur man kan hålla sig med nötkreatur av rasen Belgian Blue, dedär enorma kreaturen som ger mycket kött, men har svårt att föröka sig normalt och knappt kan bära upp sin egen vikt.
Inte förstår jag heller hur alla som älskar att gå i skogen (och säkert tycker de är djurvänner) ändå har sina hundar okopplade på naturskyddsområden, ja alltså fritt omkringspringande, inte ens i närheten av hundägaren. Vad händer med alla fåglar som har sina bon nära marken?
Det är som ni ser en hel massa allvarliga resonemang som jag inte fattar. Men vart hör diskussionen?
Denhär nya tråden om får, ska den alltså handla OM FÅR eller om HUR VI DISKUTERAR I FORUMET eller var det något annat som hörde hit, men inte till får-tråden som Annika startade?